L23NYT nr.4
   RETUR
L23NYT nr.: 4 - 2005.

Næstformandens klumme.
L23 Klubben på bådmessen 2006.

DM set fra D140 Zero.
Kredsmesterskab Silkeborgkredsen.
Klubaften Vallensbæk og Silkeborg.
Last Fight - Lillebælt Kredsmesterskab.
 

Næstformandens klumme..

Jeg begynder med lidt om mig selv. Jeg er 37 år, gift med Janne, far til Anders på 12 og Peter på 10 år.
Jeg har stort set sejlet hele mit liv. Som så mange andre blev mine forældre grebet af sejlsporten i starten af 70’erne, da glasfiberbådene blev sprøjtet ud af værfterne. De købte en ny Granada 27 i 1976, som de senere byttede til en Albin Nova 33, og senere igen til en Maxi 77. Det blev til mange dejlige timer på havet, både på kapsejlads-baner og de dengang obligatoriske Sjælland Rundt. Men også alle min barndoms ferier blev brugt på vandet og i havne rundt omkring i hele Danmark.
Så jeg er jo nærmest flasket op på en sejlbåd! Lynetten var hjemhavnen fra 1975 til 1985.
Jeg var 8 år, da jeg i 1976 rendte og legede på havnen og så at Nils (Do-Do) fik sin nye båd (eller var det i 1977). Jeg husker også, da Rolf Jonshøj fik Havmusen… Da tænkte jeg: "Når jeg bliver stor, så skal jeg have en L23". Det kan jeg huske, at jeg lovede mig selv. For mig var mine forældres Granada 27 da en OK båd med OK liner fra Elvstrøm/Kjærulff, men hver gang jeg gik forbi en L23 på broen, måtte jeg lige stoppe op og nyde de lækre linier.
Da Janne og jeg selv fik børn, lånte mine forældre os som altid velvilligt deres Maxi 77. Og det var derfor oplagt, at vi tog tråden op, og vores to drenge fik set Danmark fra vandsiden i sommerferien og forlængede weekends.
Men da mine forældre i sommeren 2001 solgte Maxi’en stod "vi" uden båd, og det var ærligt talt en tom fornemmelse!! Selvom vi havde købt en Bayliner til lidt vandski og småture, manglede der noget! ET RIGTIGT SKIV!
Hvad gør man så? man køber selvfølgelig den båd, man har kigget langt efter i over 25 år. En"SWAN 23" som Per Amok vil sige.
D-281 lå i Jyllinge Lystbådehavn til salg for 65.000 kr.. En OK pris, men vi fik handlet den ned til 60.000 kr.. Fin og velholdt båd, sejlklar med en lækker 5 HK motor, og alu vinduer. Allerede næste dag satte jeg kursen hjem mod Køge Bugt. Fin tur ! 2x10 timers sejlads. Så var vi i Ishøj. Vi tøffede stille og roligt ind i havnebassinet i Ishøj på en fin solskinsdag …vindstille … i vores nyindkøbte L23er.
Den dag startede en helt ny tid…. Dag 1 som L23 sejler….det var stort !!. Vi nåede kun lige at få snuden inden for i Ishøj, da vi så en mand (Poul Schilling) stå og råbe og vinke os hen til ham. Vi kunne ikke rigtig forstå, hvem det var, da vi ikke rigtigt kendte nogle i Ishøj Havn. Vi sejlede stille og roligt hen til manden, der nær havde smidt den mast, han var ved at sætte på sit skiv, i vandet. "Nej, hvor er den flot. Vi sejler kapsejlads om tirsdagen, I skal være med! Har I lige købt den? Har I fået havneplads her i bugten? Her er mit telefonnummer"! Sådan blev han ved en halv times tid, men så var vi også allerede meldt ind i L23 klubben, blevet lovet gasteplads på samtlige L23’ere i Køge Bugt og inviteret med til DM i Køge. Det siger bare alt. Alle de L23 sejlere, vi til dato har mødt, er bare rare, hjælpsomme og imødekommende mennesker, der brænder for alt, hvad der foregår i og omkring en SWAN 23.
Selvom det kun er 3 år siden, jeg og min familie købte vores L23, føles det, som om vi haft hende altid med de mange dejlige timer, vi allerede har tilbragt sammen med andre L23 sejlere. Tirsdagskapsejlads og to gange DM. I Bandholm 2004, hvor jeg havde familien med, og i Juelsminde i år, som var en rigtig herretur.
I år købte mine forældre også båd igen efter 4 år med en tom havneplads. De købte selvfølgelig en ….. L23. Så nu er der to rigtige sejlbåde i familien. Nu skal vi bare passe rigtig godt på vores L23, så vi kan have den i mange år, og vores drenge kan låne den, når de bliver voksne.
Ja, det var så mit bidrag til "klummen" i min egenskab af næstformand i L23-klubben. Det havde jeg godt nok ikke forestillet mig, da jeg som dreng rendte rundt ude i Lynetten.

TOP

L23 klubben på Bådmessen 2006 i Bella Centeret.
Af praktiske årsager kan vi kun oplyse om datoen.
Messen løber fra den 25. febr... til den 5 marts, åben hverdage ( fredage) kl. 13,00 - 19,00 - lørd./sønd. 10,00 - 18.00)
Vi opfordrer jer til at krydse af i kalenderen, vi for brug for hjælp fra medlemmerne, i lighed med tidligere år, til at passe vores stand.

 

TOP

DM set fra D140 Zero..

Så skulle vi til DM i Jylland for første gang. Flere års ”pres” fra de Jyske sejlere især fra Silke- og Skanderborg gjorde at L23 Klubben vovede at tage springet over Lillebælt. Samtidig havde de mest aktive her lovet at arbejde for at sikre mange deltagende både samt sponsorer, som ville få tidligere stævner til at blegne. Især Poul Erik fra Hovsa stod for kontakten til sponsorer, som blev et tilløbsstykke og som virkeligt overgik tidligere DM-er. Povl Fisker fra Pi’r styrede med sikker hånd samarbejdet mellem L23 Klubben og Juelsminde Sejlklub.
   Klassen har udviklet sig kraftig de senere år mod, at mange deltagere nu trailer bådene til DM. Dette gjorde, at Povl Fisker havde et større puslespil med at få kranhjælpen til at gå op i en højere enhed.  11 og dermed halvdelene af de startende både kom over land. Juelsminde Sejlklub havde sat alle sejl til for, at vi skulle få et godt stævne. Deres nyrenoverede klubhus blev således rammen om nogle dejlige dage. Der var kompetente personer på alle pladser - ikke mindst køkkenet viste storform.
   Sejladserne startede med at vi i Zero fik en katastrofal førstestart. - Stor læ fordel gjorde, at vi ikke kunne holde startlinien op, og vi måtte falde bagom feltet på bagbord for at finde fri vind. Den sejlads ente med at blive vores dårligst med en 5-plads, som senere kunne fratrækkes. Glædeligt var det at se at førstedagens 3 sejladser havde forskellige vindere samt et bredt udsnit af både i toppen. Dagen blev afsluttet med spisning på byens rådhus - et arrangement som andre byer gerne må efterligne. Vi havde alle savnet Hovsa på vandet; men det viste sig at Poul Erik var blevet dårlig, og hans båd kom ikke til start den dag. Glæden var da stor, da vi senere på dagen igen så Poul Erik i topform.
   Anden dagen bød på lidt mere vind, så der blev sejlet med både genua og fok. En stabil serie på 2 andenpladser og en fjerde gjorde, at vi nu var 8 point efter Do-Do, som denne dag lige viste deres styrke med førstepladser. Hjem, efter en våd dag på vandet, til dagens moleøl velskænket af Thor - altså bryggeriet - ham der stod ved hanen var enten Hans eller Frank fra Skanderborg - ”ufatteligt de gider”. Resultaterne blev nøje gennemgået, så taktikken kunne lægges for trediedagen.
   Sidstedagens første sejlads gav endelig bonus for os med en førsteplads. Da de nærmeste konkurrenter var efter, og Do-Do fik en 5-plads godt hjulpet af Dream Maschine, som mirakuløst kunne sejle forbi mållinien, var der nu kun 4 point til pointlighed med den førende båd. Så med 2 sejladser tilbage var intet afgjort. Vi havde grumme tanker om at sejle på Do-Do i sidste sejlads, da de havde en væsentlig dårligere fratrækker end os. Det blev ikke nødvendigt. I anden sejlads kom vi godt af sted, og vi holdt godt øje med de nærmeste konkurrenter. Hvor blev Do-Do af ?. De måtte udgå med problemer med topvanterne og de søgte havn. Dermed kunne ingen tage mesterskabet fra os i sidste sejlads. Vi besluttede dog at sejle og tage den med ro. Sådan er det, når der ikke er pres på besætningen. Vi fik en fri start og øgede konstant afstanden til de nærmeste. En førsteplads mere her pyntede på det endelige resultat, som viser at intet er givet, og at man skal tro på sejren og kæmpe til det sidste.
   Den efterfølgende lodtrækning om sponsorpræmier var som i Køge en gyser, idet den største præmie, som var en Genua fra MP-Sejl, først blev trukket af den sidste deltager - nemlig også os. Helt ærligt - det blev en af vores mest heldige sejlerdage nogen sinde - med mesterskab og en ny genua i hus.
   En anden positiv oplevelse var, at der i år var 2 både med miksede besætninger - Tøsen og Tria. At de så begge kommer indenfor præmierækken viser, at der ikke er nogen undskyldning for ikke at have piger om bord. Det var måske værd at overveje på visse andre både.
   En stor tak til arrangørerne og ikke mindst til medsejlerne som gennem deres optræden på vand og i land gør, at man glæder sig til at mødes med dem igen.

En sejlerhilsen til jer alle og på gensyn i Vallensbæk i 2006.

Jakob, Jesper og Hans D140 Zero fra Køge.   

TOP

Kredsmesterskab 2006 Silkeborgkredsen
den 1 & 2. oktober.
 



 
Der var tilmeldt 6 både. Sejladsen foregik på Julsø, og var i forbindelse med Silkeborg Sejlklubs officielle klubmesterskab med i alt 21 tilmeldte både. Der blev afviklet 3 sejladser om lørdagen, startende med " Fog " vejr og med vedvarende regn frem til kl. ca. 14,00, så blev det flot vejr med solskin og vinden forsvandt.

Udover 4 både fra Silkeborg deltog Erik med besætning fra Køge, Tria D-15 havde fundet den lange vej fra Køge til Silkeborg. Per Hedegård Alleos D 381 fra Skanderborg var den anden af de udenbys både som stillede op.

Den første sejlads, hvor de fleste sejlede med fog, blev vundet af Sylfiden D 177. Erik missede en 3 plads og blev nr. 5 da han ikke kom rigtigt i mål ved første forsøg. Vinden havde nu lagt sig lidt, og der blev skiftet til genua, med det regnede stadig ret meget.

2. sejlads blev også vundet af Sylfiden, men nu havde Tria fundet ud af hvor der skulle gåes i mål og skorede en andenplads. Pir, D169 en 3. plads. Den sidste gennemførte sejlads lørdag havde vi, viste det sig, tyvstartet, så vi blev disket. Så efter første dag lå Sylfiden på 1. pladsen fulgt af Tria på 2. pladsen.

Søndag lagde ud med et flot eftersommervejr, sol men desværre ikke meget vind, og den planlagte start kl. 10,00 ude på banen blev udsat og kom først i gang god time senere. Det blev derfor nogle langsomt afviklede sejladser, to i alt om søndagen. Vi havde fundet det rigtige spor på den sidste sejlads og løb med en førsteplads i " Liste " vind. Vi kunne nu sejle tilbage til Sejlklubben med hjælpemotor på hækken, og Tria på slæb, så vi kunne komme ind til præmieoverrækkelse for klubmesterskabet og L23 kredsmesterskabet.

Sylfiden D177, med Mike ved roret blev en suveræn vinder af både klubmesterskab og kredsmesterskab med 5 point, et stort tillykke til Mike og besætning, de har gjort det godt i vores kreds i år, og fik overrakt kredsens vandrepræmie, en halvmodel. På 2. pladsen i kredsmesterskabet blev Tria D-15 " lidt udenfor " kredsen, med a point til Pi’r D169 på 3. pladsen, begge 8 point, 4. pladsen Alleos D 381 med 14 point, 5. pladsen Thalata, D256 Rasmus Hjort, og sidstepladsen måtte Andromeda D 286, Flemming Nielsen tage til takke med. Han måtte allerede udgå lørdag på grund af et brækket sallinghorn.


Vinderne på Sylfiden D177 overrækkes vandrepræmien af Povl Fisker som selv blev nummer 2.
 


Tria D15 fra Køge på en tæt tredjeplads..
 


På fjerdepladsen ser vi her besætningen på
Alleos D 381..

Silkeborgkredsen siger tak til alle L23 Sejlere i kredsen for en god og aktiv sæson, hvor vi også for første gang nogensinde, har haft et DM i Jylland og stærkt repræsenteret med ikke mindre en 7 deltager fra Silkeborgkredsen, det tillader vi os at være lidt stolte af.

D169 Pi’r - Povl Fisker - Kredsrepræsentant.

TOP

KLUBAFTEN MED LARS OLSEN...

L 23’s "far" – Yachtdesigner Lars Olsen - kommer til klubaften i Vallensbæk og Silkeborg.

Lars Olsen vil fortælle om, hvordan han for mere end 30 år siden fik ideen til L 23, samt en masse om hele opstarten omkring byggeriet af L 23.
Det var en tid med mange nye bådkonstruktioner. Der var stor aktivitet på vandet, og L 23 blev hurtigt en succes.
Med 3 – 400 nybyggede L 23 på vandet over en kort periode, blev båden kendt som en god turbåd og en trussel på kapsejladsbanerne.
Lars vil også fortælle om sit videre arbejde med andre både, og der vil blive mulighed for spørgsmål og snak om vor dejlige båd.

Det blir’ garanteret en go’ aften.

Pølse- og ostebord.
Aftenen begynder med pølse- og ostebord samt rødvin. Du behøver ikke spise hjemmefra. Pris kr. 60,- pr. person.
Vi har de sidste par år kunne samle 40 til 70 personer pr. aften til disse vinterarrangementer i L 23 klubben. Der er blevet snakket, fortalt sejlerhistorier, givet mange tips og råd, samt begyndt mange venskaber.

Derfor HUSK ! - alle gasterne skal med !!

L23 Klubaften i Vallensbæk

I Vallensbæk mødes vi onsdag d. 25. januar 2006 kl. 19.00.
Vallensbæk Sejlklub, Vallensbæk Havnevej, 2665 Vallensbæk Strand.

Tilmelding inden d. 15. januar til Per "Amok", mobil 27 15 30 95 eller mail per@L23.dk

L23 Klubaften i Silkeborg

I Silkeborg mødes vi tirsdag d. 28 februar kl. 19.00.
Silkeborg Sejlklub, Hattenæs 2 C.

Tilmelding inden den 18 februar til Povl Fisker på 20335933

Sejlerhilsen fra Per "Amok" Nielsen og Povl "Pi’r" Fisker.

TOP

Last Fight – Best Fight..

-men intet kredsmesterskab, da vi kun var 2 tilmeldte L23´ere. Vores deltagelse blev derimod særdeles succesfuld, idet vi både vandt vores løb med 7 både og 2. start overalt.
Sejlturen dertil fredag d. 23.sep. foregik i jævn til meget frisk vind fra sydøst, så Alssund kunne fint holdes op i et langt krydsben. Ved ankomsten til Dyvig Bådelaug blev der serveret skipperlabskovs. Vejrmeldingen for lørdag havde i ugens løb lydt på alt lige fra let til hård vind ( som i 2003 og 2004 ), men fredag aften meldtes, at der skulle kigges meget langt efter vinden lørdag. Fint, så 3. gang vi deltog, skulle vi nok "liste" os rundt på banen. Og sådan blev det!
Lørdag ventede de 48 både i morgen- og formiddagsdisen ca. 3 timer på vind. I ret svag vind blev 1. sejlads / 2 starter skudt i gang. Første start med de største både ( ca. 25 ) skulle 3 gange up/down-banen igennem, anden start ( ca. 25 både ) 2 gange. Efter halvanden times stille sejlads kom vi i mål som 1. båd i anden start i et felt, der bl.a. talte 6 H-både, 6 Folkebåde, 2 Ynglinge, 1 Spækhugger, 2 L23 og en evig rival Solus 24 Special fra Åbenrå. Anden sejlads var næsten en kopi af den første. I den nu lette vind på den meget afkortede bane, lå vi meget tæt til sidst, og der var en forskel i sejltid på 12 sek. mellem nr. 1 og 2, omregnet til præmietid blev vi etter med et forspring på kun 2 sekunder til Solus 24. Det rakte til overaltsejren og indbragte en uinteressant præmie –en halvmodel af en Americascupvinder fra 1967, jo – Reese Marine i Åbenrå havde fået støvet hylderne af for sponsorpræmier.
Rune var igen rorsmand, jeg forgast og Jesper Lykkeskov passede alt det andet.
Der blev rigtig festet i teltet om aftenen: Helstegt pattegris, 4-mands orkester, præmier og snak.

Sejlerhilsen fra Dan List-Jensen, D 174

TOP