L23NYT nr.:4          RETUR
L23NYT nr.: 4 - 2007.

Formandens juleklumme.
Kapsejladsens 10 bud.
DM set fra DEN 104.
Klubaften - Vallensbæk og Silkeborg.
Silkeborg Kredsmesterskab - Resultat - Referat og billeder.
L23 Grand Prix 2007 slutstilling.
Trimsejlads med Theis Palm i Silkeborg.
Vejen til drømmen - L23. - beretning fra Henrik Holst Hansen D16.
Nu sker der noget i Limfjordskredsen.
Indlæg om kapsejladsregler.. af Svenn Bekmose.

Formandens juleklumme.

Det er snart jul.

Den urimelige unge, også kaldet Amokken, har i ugevis plaget med ønskelister og julegavekalendere.

Lagt kataloger frem fra shoppingcentre og legetøjsbutikker, bådudstyrsbutikker og sejlmagere.

Gaver gør forskel og gavelisten er lang. Lidt til skønhedsbehandling, pudder og creme. Smykker til at hænge om halsen, lidt nyt tøj, - bare lidt, - men i de rigtige mærker. Læsestof til de lange vinteraftener. Måske en ny elektrisk dims til at finde vej, - eller til at vise fart. Køkkenudstyr, en ny kedel, med fløjte, - ja og et nyt horn og et rødt flag. Lidt til indvortes brug, det er altid godt når der ligger en enkelt flaske på lager i kælderen. En oplevelse, gavekort der lover lange sejlture for halvvind gennem blåt vand.

Ja – hun er en krævende unge, men vi glæder os til jul.

Og indtil juleaften kan vi følge med i de mange TV-julekalendere der sendes. "Alletides Julemand", Jul i Svinget", " Lassemajas Detektivbureau", "Yallahrup Færgeby".

Hvornår mon der kommer en kalender der hedder "Jul i Treogtyveren" ??.

Det ku’ blive en spændende historie om julemanden, der skal levere gaver til alle børn, der bor i både … og ikke kan nå det på grund af manglende vind. Samtidig bliver julemanden og hans "Treogtyver" forfulgt af skraldere, rummere, plads ved mærke, luv-læ, luffe’re, tyvstart’ere, kuske’re, og hvad der ellers normalt kan ligge i vejen for god sejlads. Men ved hjælp af et par gode vindnisser og lidt omvendt brug af Westas hav-vind-mølleparker, alligevel når det hele inden d. 24. december.

Det ku’ blive en god julekalender, og således ville der det atter være jul i "Treogtyveren".

Glædelig jul og godt nytår fra Per "Amok".

Klubaften om kapsejladsregler.

Et par af Danmarks bedste kapsejladsdommere kommer og fortæller om regler og om dommerarbejdet generelt.

Jens Villumsen fra Kaløvig Bådelaug er en meget kompetent dommer. Har har henvisning til mange "sager", og sidder med ved bordet, når kapsejladsreglerne skal opdateres.

Jens har i øvrigt lavet "Jyske Lov", kapsejladsens 10 bud - glæd jer. Jens kommer til Silkeborg d. 7. februar kl. 19,00, samt et par overaskelser !!!!

Til arrangementet i Vallensbæk torsdag d. 24. januar 2008 har vi endnu ikke lavet en endelig aftale med en dommer. Der er et par bolde i luften, og der bliver sendt mere ud pr. mail.

Det blir’ garanteret et par goe’ aftener.

Pølse- og ostebord.

Aftenen begynder med pølse- og ostebord samt rødvin. Du behøver ikke spise hjemmefra.

Pris kr. 60,- pr. person.

Vi har de sidste par år kunne samle 40 til 70 personer pr. aften til disse vinterarrangementer i L 23 klubben. Der er blevet snakket, fortalt sejlerhistorier, givet mange tips og råd, samt begyndt mange venskaber.

Derfor HUSK ! - alle gasterne skal med !!

L23 klubaften i Vallensbæk

I Vallensbæk mødes vi torsdag d. 24. januar 2008 kl. 19.00

Vallensbæk Sejlklub, Vallensbæk Havnevej, 2665 Vallensbæk Strand.

Tilmelding inden d. 15. januar til Per "Amok", mobil 27 15 30 95 eller mail per@L23.dk

L23 klubaften i Silkeborg

I Silkeborg mødes vi den 7 februar kl. 19.00

Silkeborg Sejlklub, Hattenæs 2 c, 8600 Silkeborg.

Tilmelding inden den 31. januar Povl Fisker, mobil 20 33 59 33 eller mail povl@L23.dk

Sejlerhilsen fra Per "Amok" Nielsen og Povl "Pi’r" Fisker

HUSK ! – I skal ikke spise hjemmefra.

L23 DM set med Den 104's øjne.

Årets L-23 DM skulle afholdes i Fåborg i uge 30, vi havde heldig vis anskaffet os en trailer fra Erik i Køge Båd Center, så transporten var nem og hurtig, vi tog båden på land onsdag formiddag tog fra Jyllinge ved to tiden og ankom til Fåborg ved 16 tiden nemmere kunne det ikke gøres. Jeg havde sejlet H-båd’s DM i Fåborg for ca. 12 år siden gæstfriheden i klubben var ikke blevet mindre der, var et svar på alle spørgsmål lige fra hvor vi måtte stille campingvognen til hvor både skulle ligge, da vi ankom med båden var vi ikke mere end lige parkeret før kranbilens krog sad i løftestroppen og båden lå i vandet, nemmere og hurtigere kunne det ikke være.

Per og Morten gik rundt og checkede båden og da man havde fået slette div. nødraketter og radar reflektorer fra klassereglerne gik det forholds vis hurtigt. Hans Jørgensen D 140, havde forberedt alle på at man ville forfølge de forskellige længder der med årene er kommet på kranen i mastetoppen, således at alle kom til at sejle med ens placerede hækstagswire som der jo høre sig til i klassebåds løb.
 
Fåborg Sejlklub bød velkommen ved Bo Bundgaard Lassen som for øvrigt også var banedommer, formand for klubben og altmuligmand, et stort skulderklap til en mand der kan styre så mange kasketter på en gang, uden sådan personer er det svært at lave Danmarks mesterskab for tre klasser på en gang.


I år var outsider rollen fra sidste år vendt til forsvarende mester, og da jeg under mine foredrag i Vallensbæk og Silkeborg var blevet kraftig udfordret af flere besætninger, som både havde øvet sig rigtig meget i foråret samtidig med de havde købt nye sejl så det ud til at konkurrencen var blevet skærpet yderligere. Torben, Søren og jeg havde da heldig vis fået øvet os om tirsdagen på aftenbanerne her i Jyllinge dog uden at sejle imod andre L-23’er, men i skarp konkurrence med H-både, BB-10, Luffe37 Larsen 25 og X-79 som vi bankede 6 ud af 8 gange og endda med meget halv vind sejlads.

Torsdag morgen da vi sejlede ud til banen så det ud, som om det skulle blive rigtig blæsevejr, banen var lagt ud i Hansebugten som var ca. 1 times sejlads fra havnen, på turen ud sad vi og lurede på om vi skulle sejle med genua eller fok det var lige på kanten og specielt fordi Tria Erik havde fortalt, at den nye North fok kunne gå lang ned i vindstyrke og havde et stort vind overlap på genuaen, så man ikke så nemt blev fanget med det forkerte forsejl på. Da vi kom ud i baneområdet og fik halet hjem i genuaen og fik sejlet lidt på begge halser, blev vi enige om at vi godt kunne sejle med genuaen, kom der mere vind kunne vi altid skifte til fokken på løber siden. Det viste sig imidlertid at vi kom til at sejle med genua hele dagen, efter 3 gode sejladser hvor Bo havde god forståelse for at en bane ikke måtte tage for lang tid "ca. 1 time" til hver sejlads kunne Torben, Søren og jeg tage i havn med 3 første pladser og føringen skarp forfulgt af Sylifiden DEN-177 fra Silkeborg.

Hvis man havde været i tvivl om hvilke forsejl man skulle sætte om torsdagen var man det i hvert fald ikke om fredagen. Fredag morgen var der komme noget mere vind jeg havde konstateret det ved 5 tiden om morgenen da jeg måtte ud i underhyler for at få fortelte ned af campingvognen. Nu må jeg indrømme, at jeg ikke er den store campist så det der med ekstra barduner er ikke noget jeg gør mig i, men da der kom vindstød på 10 – 15 m/sek lige ind på forteltet lettede det og klappede lige over campingvogne med et ordentligt brag, så jeg havde på fornemmelsen hvad der ventede i løbet af dagen.

Ingen diskussion på med fokken og ud på banen. Banedommer Bo, var forberedt så starten gik til tiden og 4 sejlads var i gang, vi kom til kryds mærket først, da jeg ikke havde sejlet L-23 i 15 m/sek før satte vi spileren, det var imidlertid en forholds vis kort fornøjelse, bådens log hamrede op på ca. 9 knob og da der kom et lille ekstra pust accelererede båden ikke, da den formentlig var på vej ned på bunden, men noget skulle give sig så toppen af spileren røg af, vi så os tilbage for at se hvordan det gik for de andre, men vi havde heldig vis fået skræmt dem så meget, at de satte ikke spiler, vi skyndte os så at spilet fokke for så at se at vi næsten sejlede lige så hurtigt for fok som vi havde gjort for spiler. Vi var så heldige at resten af dagen tog vinden til. Så der var ingen der sejlede med spiler hele fredagen. Det kunne faktisk godt have kostet os DM’et hvis vi skulle have sejlet helt ind til Fåborg og tilbage for at hente en ny spiler, en sejlads på 2 timer, hvor sejladserne kun tager 1 time. Vi vandt to af dagen tre sejladser, den ene af sejladserne havde vi en herlig dyst med Do-Do og Tøsen som Do-Do vandt foran Tøsen med os på tredje pladsen.

Lørdag havde vinden lagt sig igen så genuaen kom på, banedommer Bo var som sædvanlig klar til tiden, sprinterbanerne var fundet frem for der skulle tages både på land, holdes festmiddag og præmieuddeling, en dag hvor alt ting skulle times og tilrettelægges. Vi havde fået syet toppen på vores spiler hos den lokale sejlmager så vi var klar til kamp igen. Torben, Søren og jeg var blevet enige om, at det var dagen vor slaget skulle vindes, udgangspunktet var i orden, vi startede lidt forsigtigt i alle tre sejladser men havde hele tiden et fart overskud så vi var i stand til at vinde dagens tre sejladser og sejle tilbage til Fåborg som Danmarksmestre 2007.

Der skal lyden et stort tak til vores meget aktive L-23 Klub og en ekstra tak til de mennesker der bruger oceaner af fritiden på at holde gang i klubben, for uden dem ville der ikke være et så velarrangeret DM, det er dem, der sammen med Fåborg Sejlklub gør, at vi kan havde så meget sjov og god sejlads i vores fine små både.

Theis DEN-104

Silkeborg Kredsmesterskab 2007.


10 besætninger var samlet i Silkeborg.

Den sidste weekend i september blev der afholdt klubmesterskab for kølbåde og åbent kredsmesterskab for L23.
Der blev sejlet otte sejladser fordelt med fire på hver dag. Sejladserne blev afviklet i let til jævn vind på tværs af søen.


Topmærket rundes - og spileren sættes ved kickmærket.


Her fra en start..                                                                             Carsten fra Skanderborg "mageligt" i læen.

Så var der dømt hygge lørdag aften..





Klar til søndagens sejladser..                                     UPS...

 

Referat..

Af Povl Fisker D 169, Silkeborgkreds repræsentant.

Fredag eftermiddag den 28. september var der stor aktivitet i Silkeborg Sejlklub. 4 både var ankommet til Åbent kredsmesterskab, bådene skulle søsættes og rigges til, hvilket de ” trailende ” L23 sejlere er blevet skrappe til. I sejlklubben var der sørget for aftensmad til de udenbys sejlere.

Carsten  D299, havde stillet sin campingvogn til rådighed til de ”ældste”, som Hans’erne, Hans Kruse og Hans Jørgensen var godt tilpas med. Lørdag morgen var der fælles morgenmad med nybagte rundstykker kl. 7,00. Efter oprydning efter morgenmaden, var der så afgang ud til banen på Juelsø. Ca 1 times sejlads. Det havde regnet kraftigt hele natten, og regnskyerne hang stadig tungt, det blev dog kun til byger i løbet af dagen.

Kl. 10,00 da 1. start skulle gå, var der jævn vind fra NØ. Der var 10, L23 til start, et stort og flot felt, et smukt syn på Silkeborg Søerne.

Og jeg måtte senere erfare, hvad jeg på forhånd godt var klar over, at det var et stærkt felt. Silkeborgbåden Sylfiden D177, lagde sig hurtig i front, og vandt første sejlads foran Zero fra Køge. I 2. sejlads blev det omvendt med Zero som vinder efterfulgt af Sylfiden og D15 Tria fra Køge. Alle stærke mandskaber lige skulle være lidt fortrolige med søens vindspring. Men nu kom de også helt frem på banen, og vi lokale måtte se os sakke bagud, om end at vi fulgte godt med. I virkeligheden var der kun få minutter mellem første og sidste båd i mål. Dagens sidste to sejladser havde Sylfiden og Zero som vindere. Der var herefter lagt op til en spændende afslutning søndag.

Banen havde 2 topmærker, et bundmærke og start og mål  inde på banen, hvilket betød at efter man havde rundet bundmærket 2 gange gik man i mål på kryds. Det blev til 4 sejladser om lørdagen af ca. en times varighed. Ud over L23, var der 2 Granada 24, samt 12 H både med i stævnet, i alt 24 både på banen. Vinden var nu øget og store luftholdige skyer lå lavt og gav kraftige vindstød, hvilket bl. a. resulterede i at nogle af os fik problemer med styre spilerne, som i en periode mere lignede ”faldskærme”, men alle redede situation. Efter sidste sejlads har de fleste sejlere  tradition for at lægge ind til en større bro i bunden af Juelsø, så sparer man en time ud til banen om søndagen. Så må der skaffes kørelejlighed med de sejlere, som har fået kørt en bil ud til stedet lørdag morgen før sejladsen. Da alle er kommet tilbage til Sejlklubben var der ” molebajere” venligt sponseret af Bryggeriet Vestfyn.

Kl 18,30 var der dækket op til spisning i klubhuset ca. 50 deltagere havde meldt sig til spisningen, med forret og en kæmpe Wienersnitsel, uhm, det smagte godt, dertil rødvin, øl og kaffe. Der blev hygget, ikke mindst da ” The Friendship ” Trioen senere lagde ud med musik og fællessang, der blev sunget skålet og alle hyggede sig vældigt.

Søndag morgen oprandt, ud og hente friske rundstykker, i klubhuset var de overnattende sejlere så småt ved at vågne op, og vi fik ryddet de sidste ting af bordene osv. fra aftens festligheder, så blev der blev linet op til morgenmad, som blev indtaget, måske var der enkelte, der efter festlighederne kun havde begrænset appetit. Sejlertøjet på og ud til bådene med nye madpakker og klar til dagens sejladser. Den svage morgenvind nåede op til jævn vind før starten gik, lidt forsinket på grund af vinddrejning, i dag kom vinden fra modsat retning, nemlig sydvest, og udsigt til tørvejr det meste dagen. Inden dagens sejladser var stillingen D177 Sylfiden på 1. pladsen og Zero D140 på anden pladsen, begge med 4 point. Lige efter Tria D15 og med Zeppo på 4 pladsen, herefter  Kukla D 390 en Silkeborgbåd, jeg selv havde lidt at skulle have indhentet, lørdagen havde placeret os på 8 pladsen ( Pi’r D169).

Søndagens første sejlads blev vundet at Zeppo, med Sylfiden på 2 pladsen og Zero på 3. pladsen, ikke det værste for Sylfiden. Vinden øgede igen; men med mange vindspring, som gjorde det lidt svært og finde det rigtige ”spor ” op af banen. Men dagens 2. sejlads gave mere spænding om de første pladser, idet Sylfiden lagde sig på 3. pladsen, Tria på 2. pladsen, medens Zero tog 1. pladsen. Spændingen var nu øget inden den 3. sejlads, men som dog sluttede med Sylfiden på 1. pladsen, Zero på 2. pladsen og Tria på 3. pladsen. Så den 4. og sidste sejlads var afgørende for den endelige vinder.

Der blev kæmpet over hele linien om alle pladser og naturligvis ikke mindst om hvem der skulle løbe af med den endelige sejr. Silkeborg båden Kukla lagde sig tidligt i front og vandt dagens sidste sejlads. Reelt blev stævnet afgjort på dagens andensidste sejlads hvor Sylfiden lige efter bundmærket før sidste opkryds til mål vendte straks. Et vindspring gjorde deres vej til mållinien kort nok til (lidt heldigt) at de kunne juble og betragte sig som vindere af sejladsen, med Zero på 2. pladsen og Tria på 3 pladsen, Zeppo på 4 pladsen. Så selvom der var spænding til det sidste, ændrede de 5 første pladser sig ikke, efter endnu 4 sejladser. De 3 sidste pladser 8-9 & 10 pladser blev byttet lidt rundt, jeg er ikke stolt af min placering som blev 9. pladsen, men meget glad for at havde været en del af et rigtig godt stævne, hvor der blev givet mange positive tilbagemeldinger om arrangementet, som selvfølgelig giver os lyst til at gentage stævnet igen til næste år.

Men før jeg slutter dette referat skal vi lige have slutningen med. Alle sejler måtte nu krydse i gennem søerne tilbage til Sejlklubben, hvor mange dog fik tilbud om at blive trukket til havnen.

De udenbys gæster havde travlt med afrigning før turen gik tilbage til Sjælland.

Stævneledelse skulle nu have afviklet præmieuddelingen, og jeg havde æren af at kunne overrække Sylfiden D177, Mike Jensen, Kristian og Jan Fuglsang den indstiftede L23 halvmodel som er ” trofæet” for deres flotte præstation. Det er 3.de gang ud af 6 gange de vinder den, men som beskrevet med særdeles hård kamp til det sidste.

Traditionen tro når L23’r afholder stævner, er der sponsorpræmier til alle. Bryggeriet Vestfyn havde leveret næsten 100 stk af deres Mikrobryg  Willemoes øl til kostpris, som blev fordelt med løs hånd. Køge Boat Center havde sponsoreret et Windy Windex, som blev givet til sidste båd. De 3 mandskaber fra Sjælland fik også overrakt nogle flasker god rødvin.

Til slut blev alle L23 sejlerne opfordret til et ” L23 familiefoto ”, som også kan ses på hjemmesiden.

Til slut tak til alle som har bidraget til stævnets succes, og på gensyn i 2008 samme sted og næsten samme tid.


 

Slutresultat:

Plac. Bådnavn Sejlnr. Skipper R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 point
1 Sylfiden 177 Mike Nygaard 1.0 2.0 1.0 2.0 2.0 (3.0) 1.0 2.0 11.0
2 Zero 140 Hans Jørgensen 2.0 1.0 3.0 1.0 3.0 1.0 2.0 (6.0) 13.0
3 Tria 15 Erik Toft Nielsen (8.0) 3.0 2.0 3.0 4.0 2.0 3.0 3.0 20.0
4 Zeppo 281 Morten Thomsen 3.0 4.0 4.0 (5.0) 1.0 4.0 4.0 4.0 24.0
5 Kukla 390 Haakon Østerdal 5.0 (6.0) 5.0 4.0 5.0 5.0 6.0 1.0 31.0
6 Friendship 175 Poul Højen 4.0 5.0 6.0 7.0 (8.0) 8.0 7.0 5.0 42.0
7 Snup 299 Karsten Hansen 6.0 (10.0) 10.0 6.0 6.0 7.0 9.0 7.0 51.0
8 Souvenir 179 Per Udengaard 9.0 8.0 8.0 (10.0) 9.0 6.0 5.0 8.0 53.0
9 Pi'r 169 Povl Fisker 7.0 7.0 9.0 8.0 7.0 (10.0) 10.0 9.0 57.0
10 Thalatta 256 Rasmus Hjorth (10.0) 9.0 7.0 9.0 10.0 9.0 8.0 10.0 62.0

 


Her de glade vindere fra D177 Sylfiden Silkeborg.       De næsten lige så glade to-ere fra D140 Zero Køge

Billeder på Silkeborg Sejlklubs hjemmeside KLIK HER:

Referat kommer her..

Så gik turen hjemad mod Sjælland..

 

L23 Grand Prix 2007 - slutstilling.

5 L23 stævner blev pointgivende i årets Grand Prix.
Dette initiativ skulle meget gerne skærpe interessen for at deltage i mange L23 klassestævner overalt i landet.
Se annonceringen af dette initiativ hos Dansk Sejlunion: KLIK HER
Se afsluttende indlæg hos Dansk Sejlunion KLIK HER
Pointgivningen er udregnet efter at der har været 35 forskellige både til start i de 5 stævner.
Ved at benytte denne pointgivning vil indbyrdes resultat i flere stævner være afgørende for det endelige resultat.
Ingen både har deltaget i alle sejladser; men 4 både har deltaget ved 4 af stævnerne - 6 både i 3 stævner - 16 både i 2 stævner. Udviklingen er at flere og flere trailer deres båd så mon ikke det kan gøres bedre til næste år.

Vinder bliver således D140 Zero fra Køge foran D177 Sylfiden fra Silkeborg - med Tria D15 fra Køge og D281 Zeppo fra Vallensbæk på de efterfølgende pladser. Sidstnævnte må ærgre sig over ikke at båden deltog på hjemmebane i Vallensbæk - hvorved Zeppo ville havde vundet som eneste båd deltagende i alle sejladser. 

L23 Grand Prix 2007 Slutstilling..          
Sejlnr. Bådnavn Skanderb. Kragen. Vallensb. DM Silkeborg Ialt point Plads.
140 Zero 35 0 34 32 34 135 1
177 Sylfiden 34 0 30 31 35 130 2
15 Tria 33 0 33 30 33 129 3
281 Zeppo 30 35 0 20 32 117 4
169 Pi'r 32 0 0 22 27 81 5
299 Snup 27 0 0 16 29 72 6
148 Do-Do 0 0 31 34 0 65 7
18 Killelock 0 0 35 26 0 61 8
82 Dream Machine 0 0 32 29 0 61 9
7 Rasmus 0 33 0 27 0 60 10
175 Friendship 0 0 0 23 30 53 11
174 Tiny 28 0 0 24 0 52 12
10 Boun-10 0 34 0 17 0 51 13
52 Virus 0 29 0 18 0 47 14
164 Ib 0 0 28 14 0 42 15
176 Amok 0 0 27 15 0 42 16
104 Malou 0 0 0 35 0 35 17
24 Tøsen 0 0 0 33 0 33 18
208 Sea Star 0 32 0 0 0 32 19
11 Sus 31 0 0 0 0 31 20
27 Anjamo 0 31 0 0 0 31 20
390 Kukla 0 0 0 0 31 31 22
63 Maria 0 30 0 0 0 30 23
92 Makama 0 0 29 0 0 29 24
286 Andromeda 29 0 0 0 0 29 24
179 Souvenir 0 0 0 0 28 28 26
335 Ophelia 0 0 0 28 0 28 26
43 Hovsa 26 0 0 0 0 26 28
256 Thalatta 0 0 0 0 26 26 28
200 Odin 0 0 0 25 0 25 30
381 Alleos 25 0 0 0 0 25 30
102 Liberty 24 0 0 0 0 24 32
153 Freja 0 0 0 21 0 21 33
397 Wuk 0 0 0 19 0 19 34
151 Brunhilde 0 0 0 13 0 13 35

 

Trimsejlads i Silkeborg.

Thies Palm har været på besøg i Silkeborg Sejlklub onsdag den 24. oktober.

Et initiativ af H bådssejler og VM vinder i 2006, Lars Vegner fra Silkeborg Sejlklub.

Formålet var at give sejlere som på forhånd havde tilmeldt sig, at få Thies med på en sejltur i sin egen båd på Silkeborgsøerne, få gode råd og tilbud på nye sejl til vinterpriser, et tilbud en 7-8 både havde taget i mod.

Her i blandt et parL23’r, bl. a. undertegnede i D 169 Pi’r og D 174 Frendship. Derudover var der nogle H-bådssejler, som i øvrigt er storbrugere af North Sails sejl. Et par Nord 80 sejlere, samt nogle Granada sejler.


Sejlene på D175 studeres..


Trim i let vejr.. mon ikke den er der nu..                       Her Povl Fisker i D169 som håber på mere fart i 2008.

Thies mødte op kl. ca. 12,00 hvor der var inviteret til frokost sammen med arrangørerne. Kl. 12,30 Sejlede Thies ud med den første H båd.

 Kl. lidt over 13,00 kom de tilbage til havnen igen, hvor vi var klar til at sejle ud, i et super solskinsvejr og jævn til frisk vind, bare helt perfekt. Jeg havde fået aftalt med Thies om at prøvesejle med det storsejl og den genua han har sejlet med i denne sæson.

Jeg må sige at det virkede godt, Thies trimmede og vejledte ud fra sin store sejlererfaring, og ikke mindst for os, med sin sejlererfaring med L23’r.

En god oplevelse hvor antennerne var helt ude. Nu var det jo vigtigt at få suget noget til sig og samtidig få stillet de rigtige spørgsmål, nu hvor chancen bød sig.


En herlig dag på vandet med Theis Palm.

Ud over en god oplevelse denne onsdag eftermiddag, glæder jeg mig helt vildt til næste sejlsæson, da skal jeg for første gang i mit L23 sejlerliv sejle med et stel sejl fra North Sails, og som kun har været brugt få gange i forgangne sæson.

Povl Fisker D 169 Pi’r.

Foto Povl Fisker og Jens Hjort

Vejen til drømmen - L 23. 
Alle billeder kan hentes i større format end vist...

I en alder af 47 år skulle drømmen endelig gå i opfyldelse ..vejen der til havde været lang.

Opvokset et stenkast fra Roskilde Fjord og havn, ja så var der næsten ikke en dag hvor jeg ikke var ved havnen på alle årstider og følge livet. - den gang var drømmen at kunne begynde at sejle i optimist jolle, men den gang var det ikke så ligetil som i dag.. Sejlklubben havde ingen både, man skulle den gang selv købe for at kunne blive undervist, og da min mor var alene med mig, og ikke havde økonomi, ja så blev det ved drømmen, og jeg måtte nøjes med at stå på havnen og kigge på alle de dejlige sejlbåde...

En båd som jeg synes var det ypperste var en LA Krydser, den var med sine 30 fod en rigtig stor båd den gang... Men så skete der pludselig det i slutningen af 70erne, at der en dag i Roskilde Havn  lå den smukkeste hvide sejlbåd... Hvad var det for en, det måtte undersøges... Joe... en spritny L23... whau nogle smukke linier... Sådan en måtte jeg bare eje en dag   -....( den gang var jeg 19 år ).

Med årerne lærte jeg så at sejle, og deltog sammen med nogle venner på de store Sjælland Rundt sejladser ( dengang der var næsten 2000 både med ) - og jo der så jeg store felter af L23 ... men vi sejlede Solus 24 ..

Vejen til egen båd kom i slutningen af 80erne ... min daværende kæreste blev overtalt til trods hun aldrig havde sejlet sejlbåd at prøve 14 dages sejlferie i det sydfynske i en lejet Ballade ...Vi havde den dejligste ferie, og hun blev vild med at sejle og tog på sejlskole året efter, hvor vi også kiggede efter egen båd.... Men mit ønske om en L23 tiltalte hende ikke, da der manglede plads i kahytten... Så valget blev på en Maxi 777 , den sidste model af den kendte Maxi 77 blot med anden køl og rig... Det var en dejlig og velsejlende båd som vi havde i 2 år, og måtte sælge da vi gik fra hinanden...

Vejen i livet førte mig til en ny kvinde, men ingen båd, da hun slet ikke var til sejlads... Så da jeg som mange andre dansker blev “Skilsmisse” ramt for 3 år siden, ja så var noget af det første “friværdien” i det solgte hus skulle gå til... Ja rigtig gættet en L23...

Nu gik jagten så ind på “drømmen” ... Hmmm der var ikke mange til salg, og dem der var blev hurtigt solgt... Havde set at mange af de “farvede” udgaver så meget kedelige ud i farven efter snart 25-30 år på bagen... Så kiggede mest efter en hvid.... Internettet blev flittigt brugt  og pludselig faldt jeg over hende “Lady” i Middelfart... Der var mange foto på annoncen og hun så rigtig pæn ud selv om hun var orange !! - Men til gengæld var der meget nyere udstyr med bl.a var den forsynet med alurammer om alle vinduerne, helt ny rig  og sejl fra 1998, dejligt teakbeklædt cockpit,  samt helt nyt ubrugt komfur og batteri m.m.  - Kontaktede ejeren, og fik at vide at den trods de pæne foto var lidt falmet og der var en del steder den var pletmalet ... Nå men bestemte mig for at køre over at se den ... Og ja som du måske har gættet allerede nu ...så endte det med hun kom hjem til Køge med en lastbil et par måneder senere ... Her måtte jeg konstatere at man “aldrig” skal besigtige en båd i regnvejr ..Den stod jo flot i farven da jeg så den første gang grundet den var våd...nu stod den her helt tør i solen og var meget plettet og falmet... Tror den havde 3-4 forskellige orange nuancer ...Nå men jeg havde jo i forhold til andre L23 fået den til en rigtig fornuftig pris.. Så der var jo økonomi til at sætte den i stand for....

Foråret kom, og jeg gik i gang med renoveringen ... Skroget skulle males...men det kostede jo en jetjager hvis den skulle sprøjtes professionel ... Så i stedet fulgte jeg en vejledning der havde været i Bådnyt og malede den mørkeblå med hvid vandlinie ...Først skulle den slibes godt så grunderen kunne få fat, og bagefter fik den 2 gange International påført med pensel og glattet med en malerpude ... Synes selv at resultatet blev pænt, og udgiften til hele dette projekt blev kun ca. 1800,-kr ... Båden blev samtidig døbt om til “Chanel” 

Den gamle grå bundmaling blev skiftet ud med en kridhvid fra Hempel ..Hvilket er dødeflot når den står på land...men med alle de alger vi har i Køge Bugt bliver den hurtig nusset at se på i bunden, når den krænger...Så fremover bliver bunden malet mørkeblå ..

Som mange andre L23 havde den også skavanken med slidte / rådne nedgangsluger og kappe ... Min nabobåd på vinterpladsen havde nogle flotte røgfarvet polycarbonat luger, og det viste sig at det var et lille plastværksted i Køge der kunne lave disse ( Han er på klubbens hjemmeside nu ) ...Han fik de gamle luger og vupti havde jeg nogle nye flotte ... Husk at sy nogle betræk de kan ligge i når de tages af og du sejler...så bliver de ikke så nemt ridset.

Sidste projekt dette første år udvendigt, var at få lagt Treadmaste på dækket, det gamle var pillet af at den forrige ejer, og der var malet noget kedeligt gråt med sandkorn i, der flåede hænder og sejlstøj ... Men det var ret nemt at slibe af og så var det bare at låne L23 klubbens skabeloner til at skære noget nyt Treadmaste efter .. Husk at måle efter inden om de nu også passer til din båd, da septerfødder m.m. kan side forskelligt .. Jeg lagde den flotte hvide udgave på, så den passede bedst til bådens nye farver ...Det er flot men sart ... jeg fik så lidt tilovers som jeg så selv skar til efter egen skabelon til at ligge oven på ruftaget, så der nu også er skridsikkert der.

Så var turen kommet til den indvendige del ...Her var også mere end jeg havde regnet med...var nok lidt for forblændet af drømmen om den L23 til at jeg så det hele inden købet ...Men pyt med en L23 er alt overkommeligt at lave, renovere, også økonomisk ...Så den del af træværket der var rimeligt af kvalitet blev slebet ned og lakeret 6 gange, og det skjoldede billige finer på skottet ud mod cockpittet samt ved vinduerne blev malet hvidt Hempel ... Loftet var heller ikke kønt der var en lille vandskade som blev slebet og loftet blev efterfølgende også malet hvidt ... På siderne var der 2 forskellige tæppe beklædninger ..de blev skiftet med en hvid pvc bådbeklædning ... Forkahytten gik nemt, det var bare sat fast med tæppe tape, men fik godt nok min sag for i hovedkahytten, der var tæppet fra værftet limet med noget meget stærk lim, så det kostede en hel weekend med spartel, slibemaskine m.m.

Så var “Chanel” ellers klar til sin første sæson sidst i maj måned.

Sæson 2005 - Ja kom jo lidt sent i vandet grundet den store istandsættelse .... Masten kom på og det hele blev trimmet ind, og “hun” sejlede jo bare dejligt ... Alt fungerede som det skulle ...Dog drillede piskeriset af og til, da den løb lidt varm grundet tilstoppede kølesystem... Efter at havde lært hende at kende meldte vi os så til aftenkapsejlads i den lokale klub ... Her kom vi jo op må nogle af de skrappe drenge der er i Køge, bla. “Zerro” - “Tria” og “Hov” , men hold da op nogle flinke folk alle sammen .... En ting lærte vi det første år .. L23 sejlere øser gerne ud af deres erfaringer, samt utrolig hjælpsomme med råd og vejledninger m.m. - men tilbage til vore første halve kapsejladssæson.... Uha her troede vi “Chanel” sejlede godt med sine 8 år gamle sejl (griner) ... Næe vi opdagede hurtigt at højde var en helt anden ting i vore båd end i de andre L23 er ... Nå men vi trimmede og ændrede rigstilling m.m. - lige fedt ... Det værste var at vi heller ikke kunne tæve de andre bådtyper ...Surt surt ... - Men noget der var helt galt var vore genua ..det var en mylargenua der så rimelig pæn ud, men rent ud sagt var noget hul til kapsejlads ... Så da Erik i “Tria” havde en næsten ny Pentex genua til salg snuppede jeg den, og så fik vi ellers mere styr på det i de sidste 2 sejladser ... Men stadigvæk meget at lære i sæson 2006.

Optakt til sæson 2006 : - Der blev ikke udskiftet større ting ved klargøringen... “Chanel” blev hurtigt poleret, bundmalet og søsat ... I første halvdel af kapsejlads sæsonen gik det nogenlunde, vi blev bedre og i det samlet felt var vi ikke sidste båd mere, så den nye genua og vore bedre båndhåndtering var begyndt at virke, dog havde vi ikke sejlet med spilere endnu, da jeg ikke havde fået min nye spilerbom og at mine 2 gaster aldrig havde prøvet det før ... I sommerferien fik vi så prøvet spiler sejlads af, og fik styr på dette også med at sætte og bjærge den i kahytsnedgangen, det var jeg ikke vant til fra min tidligere båd. - Ferien var ovre og vi skulle i gang med efterårs kapsejladserne ... Det gik som i foråret, og vi fik da også mere fart på da vi satte vore spiler ... En sød lille orange sag, af ubestemmelig mærke og årgang !!! ... En af de andre L23 er kom efter sejladsen over og spurgte hvad dælen det var for en affaldspose vi havde hængt op .... Den var jo kun halv størrelse af en normal L23 spiler !!! ... Ved næste sejlads kunne vi godt se den var meget mindre end de andres...men det gav os da lidt øvelse i spiler sejlads .. - Efter DM vor vi ikke deltog selv om det var tæt på vore havn, spurgte Erik “Tria” om jeg var interesseret i hans DM sejlgarderobe der var helt ny fra Quantum Sails ....Vi blev enige om en god handel og så var jeg ellers ejer af helt nyt storsejl, fok, Pentex genua samt en rigtig størrelse spiler ... Nu skulle der sørme sejles...

Den første sejlads gik kanont ....Storsejlet trak rigtig godt i forhold til det gamle og sammen med den nye pentex genua holdt vi super højde og fart ... og halløjsa ....Vi vendte som båd nr 3 i det samlede felt, det var ret nyt for os .... Lidt dumt taktisk fejl på kryds to ødelagde det men til gengæld hentede vi 3 af de store både på den sidste læns med den nye spiler som trækkraft ...Det var sjovt .... Vi fik nu øjnene op for hvor meget nye gode sejl betyder når vi snakker kapsejlads .... Ikke noget man tænker over på samme måde når man tursejler ...Da vore nye forsejl til kapsejlads skal rulles... og jeg ikke ville slide dem på tursejlads, måtte jeg kigge mig om efter et “tur” forsejl ... Euro Sails fandt den perfekte løsning .. i stedet for både at have en fok og en genua... lavede de en Genau 2 til “Chanel” der er en mellemting imellem fok og en genua 1... Den er bare perfekt til tursejlads og er lavet i alm. sejldug til rimelige penge ...

Vi havde en rigtig god efterårssæson , selv om de skrappe drenge, Erik, Hans og Michael er langt op foran...men vi kunne se at afstanden til dem blev mindre, samt at vi ikke var sidste båd mere over målstregen....

Nu da sejlene var i orden begyndte jeg at kigge på andre ting der var slidte og drillede .... Bl.a havde vi nogle meget nedslidte spil, samt vore storskøde system var helt slidt ned også, ligesom diverse blokke m.m.

Så der blev indkøbt 4 nye FA spil, samt nyt storskødesystem, agterstagsstrammer , blokke m.m. fra Harken ... Dette ville til en 28 fods båd havde kostet en hel ferie, men til en L23 var det kun ½ ferie  ...

Så dette skal monteres til vinter.... Ligesom de nyindkøbte fald i spectra ...havde for meget bøvl med de gamle der var en kombination af tov og vire.

I juleferien fik båden lige et “tilsyn” ...det var et kedeligt syn ... den plet vi i sæsonen kunne se blive større i loftet, havde nu udviklet sig til ren råd i krydsfinerpladen under malingen .... Så der er et større projekt til foråret 2007.

Sæson 2007 : - Dejligt foråret kom tidligt over os, også tiltrængt da “Chanel” skal have en større tur ... Alle de nye spil skulle monteres ...ikke lige nemt med dem der sider på cockpitkarmen...der er langt op til boltene .... Det nye storskødesystem skulle også monteres ...bliver dejligt at prøve ... og de nye frølår skulle også monteres ... Pudsigt at skruehuller fra gamle og nye ting aldrig passer sammen ...Så meget tid går med at fylde huller ud, og male .... Loftet skal brækkes op på et større stykke da der grundet vandindtrænger er gået meget råd i ...Vandet kommer ned igennem teakhåndlisterne på ruffet ...og det har tidligere været et problem da de tidligere ejere har forsøgt at få det til at side helt tæt med 3 skruer i hver befæstning !!!! Loftet spartles så op med epoxyspartel, og males igen ...De gamle teakhåndlister var så rådne at de blev smidt ud, og nye i rustfri stål blev monteret , så kan de da ikke suge vand ..... Det træværk jeg ikke malede da jeg overtog båden bliver nu malet hvidt som det øvrige...det er nemmere at vedligeholde end at skulle lakere og lakere ....det gør også kahytten lysere ...Erfaring fra året før var at forkahytten altid kun bruges til at opbevare sejlene i, så hynderne derfra ryger ud ...De andre hynder og ryglæn betrækkes om med blå betræk, samt der ilægges blå tæpper på dørken og i forkahytten ... Samt diverse tovværksposer sættes op så vi mere har styr på alle de løse fald og skøder når vi sejler.... Ja riggen skulle jo også lige ordnes....Beslaget til slæderne måtte vi lave om da vi havde monteret det forkert året før ...og de nye fald skulle også trækkes igennem ..... Så var vi klar til søsætning ...... Nåede ..nej vi skulle også lige havde nyt service i ...udsalg i campingcenteret .... Og ja så fik jeg et super tilbud på en ny 4 HK piskeris...Så nu kan der da ikke være mere der skal ordnes købes......

Drømmen er gået i opfyldelse ....min L23 er på vej ud til en ny sæson med masser af dejlig sejlerglæde ..... Nu tænker du sikkert ...Puha det må ski være dyrt at være bådejer, med alt det der er ordnet og skiftet ... Næeee. Ikke når det er en L23 .....En båd med super sejlglæde, flotte linier, og lave omkostninger ..... Tager jeg mit bådkøb samt alt det jeg har nævnt her der er ordnet ved båden...ja så løber det vel op i 90-95.000 kr. ....men så har jeg jo også drømmebåden ... Så er du første gangs bådejer, vil jeg varmt anbefale en L23 ...Køb den gerne som lidt “slidt” og sæt den i stand som du ønsker den skal være ....God fornøjelse .... Husk i L23 klubben kan du få alle de råd og vejledninger du får brug for når du bliver ny L23 ejer, og måske denne lille artikel her samt billedserie kan hjælpe dig til også at få ”drømmen”.

 

Efter 4 år med masser af dejlig sejlglæde, god kapsejladser og ferietur i Chanel, er hun nu grundet vore ønske om en større båd draget med sine nye ejere til den smukke Roskilde Fjord hvor hun helt sikket vil føle sig tilpas iblandt alle de mange L23 der sejler der, samt give sine nye ejere lige så mange skønne og dejlige timer som jeg har haft med hende.

Ja man kan sige at ”Ringen” er sluttet …drømmen startede ved Roskilde Fjord, og den endte også der ..

God vind

Henrik Holst Hansen

Limfjordskredsen 2008

Af Roland Nielsen D61 SAPP

Da vi købte vores L23 i foråret, var det blandt andet fordi nu skulle vi rigtig ud og sejle kapsejlads og vinde nogle pokaler og slå de andre L 23 sejlere med flere bådslængder. Desværre var der ikke nogen andre L23 både der stillede op til onsdagssejladser og kun en enkelt til en sejladserne i Limfjord Cup 2007. Her blev vi vinder af gruppe 3, mest fordi vi var flittige til at møde op til sejladserne.

Derfor er denne opfordring.

Jeg er blevet repræsentant for Limfjordskredsen og vil forsøge at få nogle flere både ud at sejle i 2008 med følgende program.

·        Fælleskørsel til L23 klubbens medlemsmøde i Silkeborg i begyndelsen af februar 2008.

·        Fedtmule Cup til Jylland eller måske Aalborg. Det er en oplevelse, jeg var med i år.

·        Fælles transport til Fedtmule Cup på øerne.

·        L23 klasse løb i forbindelse med Mors Cup 2008. Med 4 både får vi vores eget løb.

·        Deltagelse i Limfjord Cup 2008.

·        Få et Grand Prix stævne til Limfjorden.

·        Onsdags sejlads i Aalborg sejlklub.

·        Der bliver i Limfjord Cup regi et foredrag med Peter Wolsing med titlen ”Sejl, vind og vær glad.
   Se på www.Limfjordcup.dk

·        Træningssejladser med fuld besætning.

·        Single hand hygge sejlads med kun storsejl og fok.

·        Weekend udflugt med sejlads og hygge.

·        Mangler du en gast til din L23, så lad os gå sammen om at bemande bådene.

·        Få en L23 sejlkyndig til at hjælpe os med at få trimmet bådene.

·        Afholde et uformelt møde med L23 sejlere fra området i januar 2008.

·        Undersøge de øvrige muligheder inde i fjorden hvor der er klasse løb.

Dette er kun en begyndelse. Har du flere ideer så skriv eller ring.

l23@junker22.dk eller 28801220


Indlæg om kapsejladsregler...
af Svenn Bekmose gast på D21

Lyt, oh vise, til min beretning om, hvor ilde det gik forne tiders kloge mænd.

Lyt til beretningen om, hvorledes det gik den Goteborske 20m2. Den blev bestilt som en lille, stiv, velsejlende og prisbillig entypebåd, som kunne tjene såvel som kapsejladsbåd, som feriebolig for en familie, fordi andre bådtyper var blevet så specielle og dyre, at de tilbageværende sejlere følte sig ensomme på kapsejladsbanerne.

Målet var, at en sejler skulle kunne hive svigermor, unger og dyner ud af båden, og så sejle møde andre brave mænd i en fair dyst i et velsejlende fartøj. Og velsejlende var det, især i dygtige sejleres hænder.

Men klassen blev offer for sine egne kvaliteter, fordi det ikke var målsætningen om lille, stiv, velsejlende og prisbillig entypebåd, som blev lagt til grund for fortolkninger af klassereglerne, men derimod tegningerne og især disses mangler. Først røg de 14 spanter til fordel for svøb. Dernæst flyttede forstaget nærmere stævnen for at øge sejlarealet under genoa. Det kunne båden sagtens klare, under de fleste forhold, i hvert fald.

Andre hæftede sig ved, at det ikke fremgik af tegningerne, at kahytten skal være lukket ud mod cockpittet, så det må vel være tilladt at undlade denne overflødighed, ligesom stokanker, vaskekar og madrasser, og siden køjebunde og –rammer jo måtte være valgfrie.

Dragen sejler stadig - for det er den, vi taler om, men ligger i pris- og tjenlighed langt fra det gamle mål.

Men da tanken var god nok, så den er levet videre i L23’eren, og derfor tillader vi, en middelmådig DM-besætning i en båd med rigtig mange feriemil på loggen, os at give vort besyv i debatten om klassereglerne.

Indledningsvis håber vi på grundlæggende enighed om, at tanken om en entypebåd, der kan tjene såvel som kapsejladsbåd og som feriebolig er værd at bevare. Regler må der være, men reglerne må ikke hindre, at båden kan bruges efter formålet, for så ender det i en ny drageklasse, og én drageklasse er rigeligt.

Enighed må der også være om, at L23-bådebyggerne ikke altid har arbejdet med rumfartstolerance, ligesom en bådebygger må have lov at rette ærgerlige småfejl – når smånips og mønter faldt ned mellem hylde og skrog, er det rimeligt at gi’ den en strimmel af et eller andet..

Rimeligt må det også være, at sejlernes personlige brug medfører småjusteringer; at en sætter en skuffe i, og en anden skærer spilerskødet igennem cockpitkarmen, samt at nogle flytter løjgangen, så mutters mås bedre kunne komme ned efter småkager - eller var det mon for bedre at kunne hænge, når ingen så det?

Enkelte banker kølen løs og lapper med glasfiber og plade; fred også med dem. Ja, gu’ er den da blevet lidt stivere lige der, men så blev den nok blødere et andet sted, og manden skal sgu’da ha’ lov at redde sit skiv, og mon ikke der også findes en båd, som er født med en ekstra måtte under masten? Vi finder det tilmed i orden at ændre køjerne, så længe 6 voksne mænd stadig kan sidde blødt omkring bordet med hver sin bajer i regnvejr, uden at køjerne braser sammen.

Hvis en båd er afleveret fra værftet som en L23’er, og den stadig holder målene og kan bruges på 14 dages ferie, så bør den være DM-berettiget, uanset om det er en racingversion eller en crusingversion. Så, drenge, sejl jer ud af problemerne; det er det, vi andre beundrer jer for at kunne – ikke for at starte en gang regelgejl, som ender i at halvdelen af klassen ulovlig, og at resten bliver væk i ærgrelse.

Med de kærligste hilsner fra Mobeka, dens ejer og dens besætning. Vi glæder os til at se jer til DM, hvis vi ellers stadig lever op til reglerne…