L23NYT nr.:4          RETUR
L23NYT nr.: 4 - 2009.

Silkeborg Sejlklub Kreds- og Klubmesterskab - resultat og referat.
Se sejlmagernes vintertilbud 2009-10.
L23 Grand Prix 2009 slutresultat.
Mestrenes Mester 2009 resultat.
En besætning prøver noget ny - beretning fra Kredsmesterskabet i Silkeborg

Silkeborg Sejlklub.
L23 Kredsmesterskab 2009.
L23 Klubmesterskab 2009.

Sejladserne blev afviklet på den smukke Julsø.

Lørdag d. 3. og søndag d. 4. oktober

Se flere billeder fra stævnet KLIK HER !

Foto: Jens Hjort Silkeborg.

Referat af åbent kredsmesterskab i Silkeborg i forgangne week-end set med mine, ind imellem regnbelagte brilleglas…. derfor har jeg valgt ikke, at referere hvordan de deltagende både indbyrdes har kæmpet, men selvfølgelig har jeg set hvem der mest lå foran og bagerst i feltet, når vi kunne se det i mellem bygerne, men resultatlisten taler sit eget sprog.

Indledningsvis vil jeg gerne sende en tak til de mange L23 sejlere som har bakket op om arrangementet. Før week-end’n så ud til, at vi kunne blive 11 deltagende både, men sygdom gjorde at der kun kom 10 til start, men flot alligevel. Silkeborg Sejlklub har i en årrække givet os mulighed for at afvikle kredsmesterskabet sammen med klubmesterskabet. For nogle år siden fik vi stævnet ændret til Åbent kredsmesterskab, således L23 sejlere uden for kredsen kunne deltage, hvilket var en god ide, da vi siden har haft deltagere fra Sjælland. Og i år opnåede vi at være den største deltagende klasse ved stævnet, idet Silkeborg Sejlklub, ellers kendt for at være en stor H-bådsklub, ikke kunne stille med flere end 9 både…

Der var tilrettelagt spisning for de udefra kommende fredag aften. Både lørdag og søndag var der opstillet morgenbord og smurt madpakker, til dem der ønskede det. Lørdag aften var der middag med over 40 deltagende, der fik forret og en kæmpe Wienersnitsel a la Hanne, kaffe og kage. Så det kulinariske var i top. Men det varslede vejr i week-end’n holdt desværre stik, Da 1. sejlads blev skudt i gang lørdag kl. 10,00 var det stadig ok med vind, og regnen var endnu moderat. Men allerede i 2. sejlads var der vindstød af længere varighed på 12-18 sekund meter. Det begyndte at blive svært at bære genua. Allerede efter første sejlads, skiftede de fleste til fok’n. I 3.de sejlads var der ingen der sejlede med genua, og nu blev det svært at tumle spileren. Sådan så det i hvert fald fra vores båd. Vi kæmpede selv bravt for at undgå en spilerkæntring; men få bådlængder fra bundmærket  i sidste omgang af 3.de sejlads kun det ikke hindres. Vi kunne ikke få spileren ned, og billeder på hjemmesiden taler det sit eget sprog. Vi tabte en mand, og måtte opgive at komme i mål i den sejlads. Vi fik efter lidt tid samlet både mand og spiler op af vandet. Og med hjælp fra en hjælpebåd kommer vi i stormlæ. Vi fik sat sejl igen, så vi kunne sejle i havn med Find, som havde ligget i vandet i 5-10 minutter inden vi fik ham op. Han var jo blevet totalt gennemblødt og skulle bringes i land..

Det viste sig hurtigt at Kapsejladsledelsen fandt, at vejret nu var blevet for voldsomt Der blev derfor ikke startet en 4. sejlads, og alle kunne sejle ind. Jeg tror ikke der var nogen af sejlerne der ikke satte pris på den beslutning.

Søndag var den lokale vejudsigt lidt ”mindre” regn, men stormen ville blive kraftigere, og det holdt stik. Midt på dagen ville vi få vindstød på over 20 sekund meter. Inden 1. sejlads var afsluttet blæste det allerede helt vildt. Da alle var i mål efter 1. sejlads, sejlede de fleste i læ op under land i Juelsø hvor sejladserne blev afholdt. Vi fik talt lidt sammen med et flertal af bådene, og blev hurtigt enige om, at nu var det for vildt og blev enige om at sejle ind. Det viste sig hurtigt at kapsejladsledelsen var kommet til samme slutning. Der blev derfor kun afviklet en sejlads om søndagen. Det blæste så kraftigt ned igennem søerne, at det blev endnu en udfordring, at komme tilbage til sejlklubben, men det lykkedes. Mellem kl. 13-14,00 var alle velbeholdne i havn. På det tidspunkt havde stormen ikke kulmineret. Kapsejladsledelsen var nu klar med resultaterne. Hårdt presset af Per Amok D 176(388) og besætning på 2. pladsen, kunne Mike Nygård D 177 Sylfiden med besætning for 3.de år i træk, træde op på vinderskamlen og blive hyldet. På 3.pladsen i kredsmesterskabet kom Poul Højen D 175 Friendship med besætning. Som annonceret havde Bryggeriet Vestfyn sponsoreret molebajere til alle sejlere i sejlklubben. Til alle L23 sejlerne var der en Six pack med luksus øl til hver besætningsmedlem, og til de tre præmierede både også en pakke til hver besætning med 15 Willemoes Ale. Så det var ikke overdrevet når der i vores indbydelse til stævnet stod: Vestfyn ” giver lidt øl ”. Sejlerne sender hermed deres tak for ØL.

Uanset vejrets drillerier var der en god stemning ved arrangementet. Vi håber at vindbilledet til det åbne kredsmesterskab i 2010 bliver lidt venligere stemt og ser frem til endnu flere deltagere.
På gensyn til næste efterår i Silkeborg

Povl Fisker D 169 Pi’r.

Slutresultat.

Silkeborg L23 Kredsmesterskab.

Plac. Sejlnr. Skipper Bådnavn Klasse Klub Lystal R1 R2 R3 R4 point
1 DEN177 Mike Nygaard Sylfiden L23 SSK 1.020 1 1 1 (DNF) 3
2 DEN176 Per Nielsen Amok/Kluk L23 Vallensbæk 1.020 (3) 2 2 1 5
3 DEN175 Paul Højen Friendship L23 SSK 1.020 2 (4) 4 3 9
4 DEN015 Brian Bach Larsen Tria L23 Køge 1.020 (DNF) 7 3 2 12
5 DEN169 Povl Fisker Pi'r L23 SSK 1.020 5 5 (DNF) 4 14
6 DEN256 Rasmus Hjorth Thalatta L23 SSK 1.020 (8) 3 5 8 16
7 DEN286 Flemming K. Nielsen Andromeda L23 SSK 1.020 4 (DNF ) 8 6 18
8 DEN299 Karsten Hansen Snup L23 Skanderborg 1.020 (7) 6 7 5 18
9 DEN102 Henning B. Clausen Liberty L23 Skanderborg 1.020 6 (DNF) 6 7 19

Bemærkning. Rorsmand på båden D388 Kluk blev sejlet af Per Nielsen Vallensbæk med sejlnummer D176.

Slutresultatet af Silkeborg Sejlklubs Klubmesterskab KLIK HER !!

Her lidt billeder fra stævnet..

L23 ballet på Julsø - se referat.

UPS....

Så til præmierne..

L23 Klubbens Silkeborg Kredsmesterskab 2009.

Mestrenes Mester 2009.

Forskellige mestre fra 14 forskellige bådtyper støder sammen den 24.-25. oktober for at afgøre hvem der er den bedste mester i Danmark. Der dystes i match28’eren ud for Skovshoved.

Resultatet blev følgende:

Spækhugger       13                Anker Schrøder
Yngling               14                Jørgen Ring

Se mere her: http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=101&cid=10803

EN BESÆTNING PRØVER NOGET NYT !!

”Amok” deltager i Silkeborg Sejlklubs Klubmesterskab og L23 Kredsmesterskab i lånt båd.
 af Jackie Schreiber, gast, oktober 2009.

Vi ville gerne en tur til Silkeborg for at sejle kredsmesterskab. Stævnet var d. 26. og 27. september.

Vi har ikke egen bil der kan trække båden - vi kunne ikke låne nogen  - derfor spurgte Per ”Amok”, Povl Fisker om han kunne formidle en kontakt, så vi kunne komme med egne sejl og låne en båd. Det var så heldigt, at Palle Quistgaard med D 388 ”Kluk” velvilligt stillede sin båd (en rigtig familie båd) til rådighed. Selvfølgelig mod forskellige forsikringer om, at evt. skader på båden mv. blev afholdt af os.

Men vi fik lov at låne den. Fredag eftermiddag drog Per ”Amok”, Morten fra ”Zeppo” og jeg til Silkeborg. I løbet af dagen havde et par venlige af de andre deltagere, med Claus ”Lommelærken” i spidsen haft båden på land og vasket den i bunden. Tak for det…..

Vi mødtes med ejeren Palle og hans kone. Båden var klargjort til tursejlads, og vi gik straks i gang med at tømme den for overflødige ting i forhold til kapsejlads. Således hynder, sejl, værktøj og andre tunge ting. Ankeret flyttede vi fra ankerbrønden til foden af mastestøtten. Bedre vægtfordeling.

Masten var 1 cm skæv til styrbord. Vi målte forstaget for at finde den rigtige længde , justerede og strammede til sidst godt op i alle vanter og stag – og masten stod rigtigt.

Der var ikke monteret spilergrej. Dette havde vi afmonteret på ”Amok” og det blev nu overflyttet til ”Kluk”. Bom udhalet var for kort, så det måtte forlænges, en kickingstrap, en cunningham og lidt andre småting blev lavet med de dimser vi havde taget med, og var til rådighed. Og resten lånte vi af ”Tria”.

Og alt dette, mens ejeren forbavset stod og så på, at hans ”skiv” blev rigget om til en hidsig kapsejler.

Vi nåede desværre ikke ud at prøvesejle den om aftenen.

Da mørket kom snigende fik vi lidt øl samt aftensmad, som var bestilt i forvejen. Vi blev modtaget rigtig godt af de andre sejlere på havnen og i klubhuset. Lidt Irsk Kaffe blev det også til – rigtig hyggeligt.

Lørdag morgen dejlig morgenmad med det hele, samt en flot madpakke til at tage med på båden.

Dette var min første sejlads på Silkeborg Søerne ud til kapsejlads området. Hold da helt ferie hvor var det en rigtig flot tur, selv i regnvejr. Hvis jeg havde for mange penge ville jeg også godt bo ved vandet her !

Så blev det kapsejlads tid.

Vi skulle lige vende os til, at storskødet var monteret ved nedgangslugen. Per havde ikke noget at holde om. Der manglede også gelænderet på hækken til at læne sig op ad. Nå men det gik nok. Første start med genua på. Vi fik en OK start, - mest fordi folk var lidt forsigtige tror jeg. Det gik fint på krydset. Vinden sprang 5-10 grader (hurtigt) og vindtrykket kom og gik lige så hurtigt, hvilket vi lige skulle vende os til. Så kom vi til spilersejladsen – her blev vi sejlet agter ud. Det kunne vi ikke rigtig forstå, op på kryds igen, her gik det rigtig godt. Så spilerben igen og øv-øv ingen fart ??? Op på kryds, rigtig god fart igen, så sidste spilerben igen – ingen fart. Men denne gang sejlede Per mere efter max-fart på spileren, i stedet for at jeg forsøgte at trimme den, og så kom der fart i båden !

Når vi så skulle bomme havde vi lidt problemer igen. Per plejer at styre storskødet, men det kunne han ikke nå på denne båd. Så her stod jeg så med spiler og storskøde. Med Morten på fordækket og lidt øvelse lykkedes det, og alt gik op i en større enhed. Det blev til en fin 4. plads.

En god placering set i forhold til de ting der er anderledes end det vi plejer.

Det kan god være at L 23 er en klasse båd, med de er ikke helt ens !, - men vi havde en god fornemmelse af god fart i båden. Det blæste op og vi skiftede til fok, da vejret yderligere skulle tiltage resten af dagen.

2. start blev rigtig god, med fuld fart i skibet. Vi ligger og slås med ”Sylfiden” – ”Tria” – ”Friendship” – ”Pir” samt ”Kukla”, det var rigtig spændende. Man bliver hurtigt straffet på søen, hvis man ikke er hurtig nok. Både som sejler 10 meter fra dig kan sejle i en rigtig god rummer, mens du selv sejler i en skraller. Det er ikke helt nemt, men spændende alligevel, og det blev også rigtig spændende på spilerbenet, som man kan se på billederne på hjemmesiden. Det blev til en 2. plads. Godt nok.

3. start. Denne gang endte starten nok for tæt på dommerbåden, men med god fart. Vinden var stadig stigende og vi begyndte at finde rytmen på båden. Det blev til endnu en 2. plads – så vi var meget tilfredse med resultatet af dagen. ”Sylfiden” førte og vi lå nr. 2 overalt.

På vej ind til broen, hvor vi skulle ligge for natten, kom der en rigtig vind-byge af rang. Efter lidt tumult smed vi fokken og sejlede 6 knob for storsejlet alene, samt rigtig godt med vand i bunden af cockpittet, TAK FOR KAFFE en tur !

Tilbage i klubhuset fik vi lidt moleøl og fik snakket med de andre, samt Palle (ejeren af ”Kluk”) og hans kone. De fik set at deres båd godt kunne være med i toppen af feltet. De havde selv deltaget for et par år siden og var blevet sidst, og det er jo ikke så sjovt.

Efter et velfortjent bad og en god middag blev der hygget sammen med de andre sejlere og klubmedlemmer.

Der var lovet masser af vind og noget regn til søndagens sejladser. Det holdt, vi fik masser af vind til første start.  Vi ville holde os til ”Sylfiden” for at få overtaget. Vi fik en fin start med rigtig god fart. ”Tria” fik en rummer på det første lange ben, så de lå godt 10-15 meter til luv for os. Der kom nogle store pust på spilerbenet. ”Sylfiden” satte spiler så vi satte den også. Ikke lige Per’s smag, men vi ville være med. ”Tria” sejlede på fokken alene og tabte ingen ting på dette. Der kom nogle ordentlige pust og vores spiler blev taget ned midt i et kraftigt pust – og samtidig væltede ”Sylfiden”. Vi vendte mærket som første båd FEDT ! ”Tria” og ”Sylfiden” var tæt på. Ved næste spilerben valgte vi at sejle på fokken alene. ”Sylfiden” satte spileren og fik sig nogle gode vælteture i pustene, som endte med at spiler og fok var snoet sammen om forstaget. De endte med at sejle helt ned i bunden af søen inden sejlene kom ned. Så var kun kampen med ”Tria” tilbage. Vi valgte hver sin side på opkrydset. Vi førte men de kom tættere og tættere på. Vi fik dem med få meter og vandt sejladsen.

Alle deltagerne sejlede i læ ved søens bred. Det havde været en hård tur, og man blev enige om at foreslå dommerne at slutte for i dag. Det blæste for meget til at starte en ny kapsejlads.

Vi sluttede på en 2. plads i en lånt båd – det synes vi selv var OK !

Tak for lån af båden til Palle og konen, i må se at komme ud at sejle i det dejlige skib i har. Pas på med for meget pynt. Vi fik desværre ødelagt lidt pyntelister  - det fungerer ikke i hårdt vejr. Ellers en dejlig båd. (Jeg kiggede selv på den i Lundeborg for et par år siden).

Tak for nogle dejlige sejladser på søen i Silkeborg. Vi lærte igen noget nyt om L 23 !

Jeg tror og håber at vi kommer igen næste år.

Sejlerhilsener fra gast på D 176 (D 388).