L23NYT Kv.:2          RETUR
 

L23NYT - 2 kvartal - 2010.

Fyn Rundt fra Bogense 2010 set fra D379 Fat Tony Kolding.
Classic Fyn Rundt 2010 fra Kerteminde set fra D24 Tøsen Egensedybet.
L23 Klubbens generalforsamling - referat.
L23 Match Race Skanderborg i Pinsen - resultat og referat.
L23 Match Race Skanderborg - billedgallerier.
 

Fyn Rundt fra Bogense 2010.

Beretning fra Brian Terp D379 Fat Tony fra Kolding.
 

Foto af Fat Tony taget af Børge Øllgaard ud for Bågø Fyr..

Vi sejlede fra Kolding ved 17.30 torsdag aften. Der var blik stille, så det blev 25sm for motor og højt musik.

Jeg tror vi ankom ved titiden. Motoren gik i stå i havnehullet, så vi lagde os yderst på molen mellem alle de store både. Efter at have kigget på motoren og drukket vores andel af de medbragte øl, gik vi til køjs ved 12 tiden. 

Starten gik kl. 11.00 med 2-3sm og modstrøm, startlinjen er meget skæv, med stor bagbord fordel. Vi beslutter at sejle sikkert, og sejle ned mod bagbord mærke, på styrbord halse, med god afstand til mærket. På vej ned til mærket, kan vi se at vi kun lige kan holde mærket op, så i skuddet vender vi over til bagbord halse. Vi får en fin start, med fri vind og ligger længe som første båd, med El Mundo lige efter, der startede, ca. 50m til læ af os efter vi er vendt til bagbord halse.

Vi sejler et par minutter på bagbord halse, og beslutter os for at vende til styrbord halse og tage et godt langt hug ind i Båring Vig for at få mindre modstrøm og måske en smule medstrøm, hvis vi var heldige.

Vi ser dog hurtigt at vi stort set er eneste båd med den strategi, da resten af første start tonser til havs.

Første gang vi mødes med El Mundo går de også 20-30 meter foran os, men alligevel beslutter vi so for at holde fast i vores strategi på krydset mod tragten. Det viser sig at være det rigtige at gøre, og de næste gange vi møder El Mundo overhaler vi dem, og øger afstanden stille og roligt, og ved den gamle Lillebæltsbro er forspringet øget til 10 min.

Der er kryds i gennem hele Lillebælt. Først ved Fænø får vi lidt slæk på skøderne.

På tuen ned mod Bågø, kan vi i det fjerne godt se at det begynder at trække nogle mørke skyer sammen, men på dette tidspunkt ser det ikke så farligt ud. Vi ser en Banner 30 tage forsejlet ned, og tænker inden i os selv "TØSER", men der går lige nøjagtig 5 min, så ser jeg ud af øjenkrogene at bådene til luv af os, bliver kastet helt ned i vandet, og jeg råber alt hvad jeg kan, "Genuaen skal ned NU" Dennis, fordæksgasten flyver med det samme op på dækket, samtidig med at jeg flår spilaflasten op, så genuaen falder ned. Men Dennis når kun at få sejlet halvt ned, før Fat Tony bliver kastet voldsomt ned i vandet og skærer ukontrolleret op. I flere lange minutter kæmper Dennis og Henrik med at få genuaen ned, mens jeg forsøger at falde af, storsejlet og genuaen slår meget hårdt i vinden, og på et tidspunkt tror vi snart at masten ryger overbord. Det er nu næsten helt mørkt omkring os, og vi kan se at mange både kæmper med at få sejlene ned, nogle tager begge helt ned, andre nøjes med forsejl eller storsejl.

Efter nogle minutter lykkedes det os, at falde af og vi drøner med en vældig fart ned mod Bågø. 10 meter til læ af os ligger en Impala 27 og de har svært ved at holde deres båd på benene, flere gange er de ved at skære op i os, men efter lidt tid lykkedes det også for dem at falde af. Foran os ser vi voldsomme lyn slå ned i vandet, efterfulgt af nogle kæmpe brag, men det hele går heldigvis godt.

Efter bygen har lagt sig, møder vi en del både der kommer imod os, med ødelagte sejl og brækkede bomme.

Da vinden er nede på 12 m/s sætter vi genuaen igen, og suser sydover i de efterhånden store bølger. Endelig lysner det i det fjerne og regnen holder op, så vi endelig kan få noget tørt og varmt tøj på.

Vi finder senere ud af, at der er mål 22-25 m/s i bygen. 

Den videre sejlads ned mod Hornenæs går stille og roligt, på en god halvvind / agent for tværs, men stadig periodevis med kraftige tordenbyger, dog uden af vinden denne gang kommer over 16m/s.

Da vi runder Hornenæs fyr havde vi egentligt regnet med at få noget at spise, men da alle bådene omkring os, sætter spiler får vi også hurtigt hævet ”Luderen” op (spileren bliver kaldt luderen, fordi den trækker så godt).

Det bliver en overgang lidt hektisk i cockpittet, når der både skal trimmes spiler, styres, spises frikadeller, kyllingelår og kartoffelsalat, samtidig med at det blæser 12-13 m/s, men vi klare det i fin stil.

Da det begynder at blive mørkt tager vi spileren ned, og spiler genuaen. Vi opdager at vi stort set sejler samme fart, men med meget mere ro i båden. Vi får nogle gode surfture ned af bølgerne, hvor loggen og GPS'en når en max fart på 11,3kn.

Flere af de både der beholder spileren oppe, får nogle voldsomme spilerkæntringer. Det er et flot syn når alle de store både kommer med deres store farverige spilere.

Ud for Avanakø, bliver vi overhalet af en stor x båd. Den vælger at sejle tæt på luv side af den grønne bøje. I samme sekund den passere bøjen kommer der et lille vindpust, og spileren snitter bøjen. Det giver en ca. 0,5 meter flænge. Der går dog ikke mere end 30 sek., så springer spileren, så kun ligene er tilbage.

Natten gennem Svendborg sund, går fint, og vi finder alle bøjerne. Vi er allerede igennem lige over midnat, da vi er blevet sprøjtet igennem med 3 kn medstrøm.

Ved den sidste røde bøje før Svendborgsundbroen, kommer en hjemmevænskutter imod feltet. Jeg ved ikke om det er for underholdning, dårligt udkig eller noget helt tredje, men hjemmevænskutteren vælger at sejle direkte ind i bøjen.

Forbi værftet og videre ud til Turø rev bøjen forløber uden yderliggere dramatik. Vi runder kompasafmærkningen omkring midnat.

Turen op til Sprogø forløber også fint, på en god halvvind, men bådene på en lang række. Vi vælger at sejle langs Fyn for at kunne sætte spileren på en skæring det sidste stykke mod broen. Vi runder broen ca. kl. 3.00

Efter broen er det en foran for tværs op til Fynshoved. Vi sejle inden om Romsø, for at komme i læ, så vi kan skifte til fok da vinden efterhånden er frisket en del. 

Fra Fynshoved er der kryds mod Æbelø. Vi runder bøjen ca. kl. 7.00 lørdag morgen. Vinden er nu frisket til 11-13 m/s og bølgerne er forholdsvis store. Vi vælger at sejle ind mod Hasmark for at komme i bølgelæ. Vi holder os helt inde under kysten helt op til Æbelø.

De både der gik til havs, taber en del på at skulle kæmpe sig frem i bølgerne.

Da vi runder Æbelø og skal krydse det sidste stykke ned til mållinjen, burde vi nok have skiftet til genua igen, men vi holder båden i gang, og går i mål kl. 13.30, trætte men stolte over at have gennemført.

Vi håber på at gentage succesen næste år. - Brian Terp.

 

Classic Fyn rundt 2010 fra Kerteminde.
 
Foto: Per Heegaard af D24 Tøsen - Link til Bådmagasinet: D24 Fyn Rundt-1  D24 Fyn Rundt-2      

TØSEN’S logbog

Fredag den 4/6 kl. 07:00 landede bil, båd og trailer samt fire meget tændte sejlere i Kerteminde. I år bestod besætningen af Jan Madsen gast på vores BB 10 m fra tidligere og fast gast på Ylvaen hvor undertegnede også har gastet en del ”den røde løber” som har vundet adskillige DM’er og blev nummer 4 i Fyn Cup 2010. Resten af besætningen bestod af den sædvanlige besætning Claus, Dorte og undertegnede.

Klokken 8:00 var båden sejlklar og vi deltog derfor i skippermødet, desværre vandt vi ikke en lodtræknings præmie. Sylfiden lå klar i havnen, de havde slået sig sammen med Tiny fra Haderslev (nr 1 og 2 fra match race i Skanderborg)…så der var lagt op til en drabelig dyst omkring Fyn.

Da klokken nærmede sig 9:00 sejlede vi ud på banen vinden var svag til let fra nordlig retning. Vi skulle holde Fyn om styrbord…så der var lagt op til en dejlig spilertur mod Storebæltsbroen.

10:15 Gik vores start. Der var stor læ fordel, hvilket vi havde set i god tid så vi kunne placere os rigtigt. Vi fik vendt til bagbord halse lyn hurtigt og så gik det ellers på kryds mod et udlagt topmærke vi skulle runde inden vi måtte sejle mod broen. Vi rundede topmærket som 3 båd i vores start, hvilket vi var godt tilfreds med efter som vi var en af de mindste både i starten.

Vinden holdt sig stabil ned til Sprogø, vi havde lagt Sylfiden bag os med ca. 1 time, hvilket vi var meget overrasket over. Det skabte en god ro i båden og vi kunne fokusere på at tænke fremad i sejladsen. Vi fandt hurtigt nogle både at følges med bl.a. en Odder 22 (sidste års vinder) han skulle sejle 1:45 fra os, så hvis vi kunne følge ham var vi godt på vej mod en god placering.

Der var kraftig modstrøm på den anden side af broen så vi søgte ind til Fyn på en spilerskæring. Vi endte i et vindhul da vi kom ind til Fyn, det viste sig at blive til en vinddrejning der gjorde vi fik kryds til Thurø rev. Vi krydsede helt inde langs Fyn sammen med krabberne. Ved Else hoved fyr sejlede Odder 22’eren ud i Storebælt mod Langeland, vi blev som inderste båd ved Else hoved hvilket viste sig at være en god ide, vinden rummede nemlig 20 grader så vi vandt rigtig meget i forhold til dem som gik mod Langeland.

Mørket faldt på i Svendborgsund og vinden forsvandt, men vi havde heldigvis medstrøm som hjalp os igennem. Vi krydsede hele vejen igennem uden en eneste båd overhalede os, tvært imod så sejlede vi fra Ylva, Banner 28 racer, Albin Ekspress, og et par store tyskere på over 40 fod….

Det var også her vores Gps’er meddelte at den manglede strøm, trods jeg har ladet batteriet op….øv øv... Nå så måtte vi have søkortene frem…øhhhh de lå så hjemme i skabet.. Så vi krydsede resten af vejen fra Lehnskov pynt til Horne på erfaring og fingerspitzgefül midt om natten i 6 sekm. Men det gik fint, de ”større” både som vi sejlede fra i Svendborgsund overhalede os først ved Horne da det blev lyst.

Mellem Horne og Helnæs kunne vi se en tæt dis komme ud ovre ved Helnæs. Vi havde stadig kryds så vi valgte at søge ind i bugten. Det viste sig senere at være en dårlig ide. Da vi kom ind i tågen blev sigtbarheden sat ned til 50 m. men det værste var vinden drejede, så dem der først kom frem ved Horne på det tidspunkt kunne holde Helnæs op, hvorimod vi skulle krydse derud. Øv det betød Odder 22’eren kom stærkt tilbage. Ikke nok med det han sejlede også fra os. Det var en hård kamp at slippe forbi Bogø, pga. manglende vind og modstrøm. Vinden drejede til sidst så meget vi kunne sætte spileren og sætte kursen mod Lillebælt. 

Vinden i Lillebælt drillede som altid men strømmen var med os, så vi kom igennem med skindet på næsen. Fra Strib fyr mod Æbelø fik vi læns. I starten i 5 sekm. Men vinden faldt desværre en del på vejen. Heldigvis mere hos dem som lå foran. Så da vinden kom igen kom vi en del tættere på det felt der lå foran os bl.a. Med Odder 22’eren iblandt. Nu havde vi kontakt igen og ikke mindst blod på tanden. Der var godt tryk hele vejen til Fyns hoved og dernæst en fin spilerskæring til Stavre hoved (indsejling til Kerteminde fjord) Da vi rundede sidste hjørne inden mål havde mørket lagt sig. Vi havde en god mavefornemmelse af sejladsen vi lå tæt med bl.a. Odder 22, Albin Ekspress, Molich 10 m og mange andre større både. Men det bedste var vi sejlede inden om en den samme Ylva for 5 gang på turen, at han overhalede os på vej i mål det var helt ok.

0:30 mellem lørdag og søndag krydsede vi mållinjen, trætte og umattede, men vi syntes det havde været en god tur med mange spændende momenter. Vi missede selvfølgelig lidt undervejs, men på en Fyn rundt må man aldrig give op alting kan ske.

Vi pakkede sammen, desværre var det jo blevet mørkt så vi måtte lade båden ligge. Der var varm suppe i restauranten inden vi kørte til Otterup for at få os en velfortjent nattesøvn.

Vi kunne ikke få en resultatliste pga. tekniske problemer, men da vi kom hjem skulle jeg da lige tjekke om der var kommet resulter på hjemmesiden, og det var der…Dejlig læsning nr. 1 i løbet nr. 1 i starten, men bedst af alt en 3 plads overalt. Det er jo helt vildt i en båd fra 1976 på 23 fod….

Jeg vil gerne opfordre alle til at komme til Fyn rundt, sejladsen er efter min mening i passende længde, lang men uden at blive kedelig. Det er super spændende at sejle om natten, det giver alt i alt en masse gode timer på vandet. Så jeg håber vi ses i 2011.

Det kunne være vildt fedt at stille med en masse 23’ere til start og vise de andre hvilken klasse der er mest gang i…..Jeg ved der er lidt dialog i gang omkring hvor vi skal sejle fra i 2011…normalt vil vi helst sejle fra Bogense men pga. konfirmation vælger vi at sejle fra Kerteminde igen næste år.

Håber vi ses, god sommer

Sejler hilsen

Mike Rasmussen, DEN 24 TØSEN

Flere billeder fra Classic Fyn Rundt 2010 taget af Per Heegaard - Bådmagasinet:
http://gallery.baadmagasinet.dk/index.php?gid=15714

 

 

L23 Match Race
Skanderborg Sø i Pinsen 2010.

Disse sejladser startede i 2003 og traditionen tro var der igen i år stor opbakning..

Fredag kom halvdelen af bådene på trailer. Disse sammen med alle både fra Skanderborg gjorde, at det i alt blev til 16 besætninger. De fleste nød herlig skipperlabskovs om aftenen til yders rimelige penge.

Der skulle sejles indledende, alle mod alle, i to seedede puljer på hver 8 både. 1 og 2 fra hver pulje mødtes efterfølgende i semi- og finalesejladser om søndagen og således fik alle mindst 8 starter over de to dage.

Lørdag startede med morgenmad og skippermøde, hvor reglerne blev repeteret af Flemming. Herefter kunne alle stævne baneområdet foran Kulturhuset, hvor dagens bød på 5 sejladser i sol og mellemluft, og hvor vinden viste sig at blive MEGET springende.


Flemming har ikke været på fisketur - men viser og forklarer match race regler..


Perfekt sejlervejr - men hvor var vinden dog springende hen over banen.


Og så blev der kæmper - her på førstedagen..


D140 - ØV !!                                                                             D11 - YES !!


Og så i havn til en velfortjent moleøl...

Dagen sluttede med fællesspisning i klubhuset, hvor maden i år var til mange kokkehuer. :-) 
 


Det var hårdt at være dommer ...                                    Men ved middagen var alle oppe på dubberne...

Søndag bød på en vejrudsigt der sagde middelvind i løbet af dagen op til 8 sm. og pust op til 15 sm. Det kom vist til at holde stik. De første sejladser blev med genua; men dagen sluttede med, at der blev sejlet med fok.


Efter de i alt 7 sejladser var der skippermøde ved Kulturhuset hvor planen for finalesejladserne blev lagt.

Da de indledende puljesejladser var afviklet søndag, var de to finaleklare besætninger fra hver fundet.
I A-puljen var Sylfiden et og med D148 anden. I B-puljen var Tiny vinder med Tøsen anden.
Således blev den ene semifinal afviklet mellem Sylfiden og Tøsen og havde sidstnævnte som klar vinder.
Den anden semifinalesejlads blev mellem Tiny og D148 og fik Tiny som klar vinder.


Glad besætning på Sylfiden - det var før finalesejladsen - Hov hvad skete... Tiny i mål som vinder før Sylfiden.

Herefter var der lagt op til en meget spændende finale mellem Tiny og Sylfiden hvor sidstnævnte de seneste år har trukket sig sejrrigt ud. Det blev meget mere spændende end de fleste havde forventet.
En herlig og sindssyg spændende afslutning. Tiny og Sylfiden kom blæsende i mål for fuld spiler. Indtil få meter før stregen vurderede dommerbåden, at Sylfiden var få cm. foran; men en lille ekstra acceleration fra Tinys side gjorde at ingen med sikkerhed kunne udpege en vinder. Dommerne stod direkte og pejlede fra det blå flag til mærket og følte, at det ville være helt tilfældigt, om der blev udpeget en vinder.
Det blev besluttet at der skulle sejles omsejlads - en op og en ned - og det afgjorde sagen, da Tiny var adskillige bådlængder foran Sylfiden. En velfortjent og meget populær vinder var fundet.
I kampen om 3. pladsen vandt Tøsen over D 148.

Således kunne alle deltagere stævne havnen for at få deres fine præmier.
Igen i år var præmiebordet stort og der skal her lyde en stor takt til alle sponsorerne: 
Brdr. Thybo, Euro Sails, ShipShop, SportsMaster, Skanderborg Festivalen, Specialbutikken, Risbjerg Marine, Køge Boatcenter og Restaurant Sølyst.


Tiny D174 vandt en fok sponsoreret af Euro Sails - - - -  og så skulle besætningen en tur i vandet.

Referat: Hans - Zero - Foto: Merian Garde Gräs og John Nygaard.

Omtale og resultater i Århus Stiftstidende:  http://www.stiften.dk/article/20100524/AAS/705249976

Slutresultat blev følgende:

  1   D174   Tiny                           Rune List-Jensen          Haderslev
  2   D177   Sylfiden                     Mike Nygaard               Silkeborg
  3   D  24   Tøsen                        Mike Rasmussen          Egensedybet
  4   D148   Do-Do (lånebåd)       Niels Mogensen            Sundby
  5   D  11   Sus                             Flemming Gräs              Skanderborg
  6   D140   Zero                           Hans Jørgensen             Køge
  7  
D  15   Tria                            Brian Larsen                  Køge
  8   D176   Amok                         Per Nielsen                    Vallensbæk
  9   D397   Wuk                           Ulrich Dam,                    Korsør
10   D299   Snup                           Karsten Hansen            Skanderborg
11   D  43   Hovsa                         Frederik Dygaard         Skanderborg  
12   D286   Andromeda                Flemming K. Nielsen     Silkeborg
13   D142   Hurry Scurry             Ove Nielsen                   Skanderborg
14   D381   Alleos                         Per Hedegaard              Skanderborg
15   D312   Wivind                        Kim Weilert                   Skanderborg
16   D359   Do It                           Anker Mørk Thomsen  Skanderborg


Sponsorer:

                       Hovedsponsor var:              Euro Sails var sponsor med en fok:

                           

 

Foto: Merian Garde Gräs.

 Billeder dag 1:

Billeder dag 2:

 

Så var der præmier til alle:

 

Presseomtale:

Århus Stiftstidende
skriver om stævnet: http://www.stiften.dk/article/20100516/AAS/705169900

TV2 - Karsten gør klar til stævnet: http://www.tv2regionerne.dk/?id=546532&r=7

Flemming og Jan på TV: http://www.tv2regionerne.dk/?id=546534&r=7

 

 

L23 klubbens generalforsamling 2010.


indbydende ser havnen ud - her inden der rigtigt var kommet både i vandet..

Referat fra generalforsamling i Bogense Sejlklub den 21. marts 2010.

Før den egentlige generalforsamling holdt bestyrelsen et kort bestyrelsesmøde i sejlklubbens lokaler.

I indbydelsen var der inviteret til fælles frokost kl. 12, 00 hvor der heldigvis mødte nogle medlemmer op for at deltage.

Bogense Sejlklub havde sørget for et let og lækker frokostbord til den beskedne sum af kr. 45,00.

Med de relativt få medlemmer som mødte op, besluttede formanden, at det var klubben som var vært. Måske vil andre tage chancen næste gang….. 

Efter frokosten startede så den egentlige generalforsamling i.h.t. den udsendte dagsorden i den nye L23 Årbog 2009/10. 

Formand Per Nielsen bød velkommen, og takkede for fremmødet og Bogense Sejlklub for at stille lokaler til rådighed. 

Til stede fra bestyrelsen var. Formand Per Nielsen, næstformand Hans Jørgensen, bestyrelsesmedlem Ole Rasmussen, sekretær Povl Fisker. Fraværende var efter afbud kasserer Gitte Troelsen og suppleant Erik Toft Nielsen. 


der var plads til mange flere...

1. punkt på dagsordnen skulle der vælges en dirigent som foreslog Leon Nyborg, fra Bogense Sejlklub som blev valgt med applaus. 

2. punkt på dagsordnen, dirigenten takkede for valget og konstaterede at generalforsamlingen var lovlig varslet med reference til den udsendte Årbog.

3. punkt var bestyrelsens beretning fra det forgangne år, som blev fremlagt af formanden:

Som lagde ud med en status over medlemssituationen siden sidste generalforsamling i Nivå i 2009

Vi er i alt 233 (2009 -228) medlemmer. Heraf er der 174 (2009 -180) aktive og 59 (2009-48) passive. Vi har en god og stabil medlemsskare. Det viser sig også, at når der skiftes ejere melder den nye sig som regel ind i klubben. Det må være fordi vi er en attraktiv og aktiv klub. 

Nyt bestyrelsesmedlem.

Vor næstformand Morten, D 281 solgte sin båd i årets løb, og valgte derfor at melde fra til bestyrelsesarbejdet. Den mangeårige suppleant Hans, D 140 overtog så Mortens post og er derfor næstformand – indtil videre et år endnu.

Aktiviteter.

Jeg vil blot supplere lidt op på det der allerede er skrevet i L23 årbogen. Her står en masse om årets aktiviteter.

En lille rettelse – der var ikke 16 både til Match Race i Skanderborg, vi var kun 12.

Og så en tak til alle der har været aktive med tilrettelæggelse og afvikling af disse stævner.

Grand Prix.

Blev sidste år vundet af drengene fra D 15 Tria, Køge.

Konkurrencen fortsætter igen i 2010. Der er nye regler, der ligner det der sejles efter i andre bådklasser. Se det hele på hjemmesiden.

Bådudstilling – Både i Bella.

Som netop er overstået. Der var mange gæster og mange L 23 sejlere inde for at hilse på. Vi tror på at det at vi er med i Bella Center er med til at holde gang i klassen, både på kapsejlads siden, og vedr. det der omhandler hygge- og tursejlads.

Dimsekassen.

Igennem klubben sælger vi div. mindre tilbehørsdele, primært noget der ikke kan skaffes andet steds fra. Flere både har fået monteret centerløft – og på klubbens hjemmeside er der en udførlig vejledning i hvordan arbejdet udføres. Dimsekassen passes af Erik og Gitte fra Køge. 

Hjemmeside.

Jeg tror at den høje kvalitet og den altid aktuelle information vi har på vores hjemmeside, er medvirkende til, at medlemmerne er glade for at være med i vor forening. Dette styres helt suverænt af Hans.

L 23 Årbogen.

Sidste år besluttede vi, at L 23 Nyt – det gode gamle blad, udgivet i 30 år – skulle aflyses af en årbog. Den første så dagens lys her i februar måned. En rig beskrivelse af aktiviteterne omkring vor klub og vor båd.

Udover generel info til vore medlemmer, vil den blive lagt ud i så mange sejlklubber som muligt i hele landet – for at vise L 23 flaget så mange steder som muligt.

Per sluttede med at takke hele bestyrelsen for det gode og hyggelige samarbejde vi har.

4. punkt i.h.t. dagsordnen var, fremlæggelsen af det reviderede regnskab.

Per gennemgik det udsendte regnskab da Gitte Troelsen ikke kunne være tilstedet. Per gennemgik de enkelte punkter i regnskabet. Indtægterne var blevet lidt mindre end budgettet. Men som det efterfølgende blev konstateret, gjaldt det også de samlede udgifter, hvorved at årets resultat blev et plus på  5.096,62, i modsætning til et budgetteret underskud på 14.050,00. Som det blev konstateret - det er åbenbart svært at lave underskud…

Da klubben ingen gæld har, er klubbens egenkapital opgjort til kr. 68.910,21.

Klubbens nye revisor, som har revideret og underskrevet den udsendte regnskab, var inde på at vi kunne overveje yderlige at nedskrive lagerbeholdning af dimser. Såfremt det var sket havde klubben alligevel en kontant egenkapital på kr. 57.282,46, en stigning i forholdt til året før på næsten +10.000 kr.

Regnskabet blevet herefter godkendt med applaus.

5. punkt indkomne forslag. Eneste forslag var et forslag fra bestyrelsen vedr. ”Ny regel angående brug af reservespiler under DM”

Hans Jørgensen kommenterede forslaget med bl. a. den begrundelse at det fra flere medlemmers side var et ønske, således at man havde mulighed for at gennemføre et DM stævne, såfremt man var så uheldig at ødelægge sin spiler.

Forslagets ordlyd og begrundelse hvis flere vil benytte den samme reservespiler:

Regel 4.5.05 Ved et klassemesterskab (DM) må man benytte 1 spiler. Ud over denne kan man registrere og få plomberet en reservespiler. Reservespileren må kun anvendes ved større skade på den oprindelige spiler og hvor denne derfor ikke kan benyttes. Hvis plomben brydes, skal kapsejladskomiteen gøres opmærksom på dette så hurtigt som muligt, og den havarerede spiler skal efterfølgende forevises denne. Alle plomberede spilere skal vises til L23 Klubbens klassemåler umiddelbart efter stævnets sidste sejlads for at sikre at de ikke har været anvendt.

Ovenstående ordlyd er vedtaget med ikrafttrædelse ved kommende DM i Bogense i 2010.

Efter en god debat og det positive og negative ved at indføre denne regel, nåede man frem til en vejledning i hvordan reglen skal tolkes hvis flere evt. vil deles om en reservespiler

Reglen skal fortolkes således hvis flere vil benytte samme reservespiler:
Man skal alle registrerer samme reservespilers nummer i dens blå knap ved check-in.
Så vidt mulig skal reservespileren være om bord på den båd den tilhører (sejlnummer).
Man skal umiddelbart henvende sig til banedommeren og fortælle hvis man sejler med reservespileren.
Hvis reservespileren har et andet sejlnummer end ens eget sejlnummer skal banedommeren orienteres inden brugen.
Sejladsledelsen har den endelige afgørelse om en båd kan sejle med andet sejlnummer i spileren.

6. punkt på dagsordnen, bestyrelsens planer for det kommende års aktiviteter.

Per fremlagde de planer som er bl.a. har været oplyst i L23 Årbog 2009/2010. Derudover forsætter Grand Prix serien, følgende stævner tæller med i 2010: Match race i Skanderborg i Pinsen, Tune-up Cup og kredsmesterskab i Køge Bugt, i Vallensbæk. DM I Bogense i dagene 11…15 august. Åbent kredsmesterskab i Kragenæs og Silkeborg. Øvrige sejladser som L23 sejler har tradition for at deltage i er også ”Fyn Rundt” fra Bogense og Kerteminde,

Der blev samtidig givet en opfordring til, at man rundt i kredsene ikke skulle holde sig tilbage med at arrangerer sejladser og evt. træf, og at klubben gerne bidrager med hjælp også økonomisk, så vi ved fælles hjælp kan fastholde og evt. øge aktivitetsniveauet i klubben.

Det blev samtidig drøftet om vi kunde/skulle deltage ved den flydende bådudstilling i Kolding i august, evt. i et samarbejde med Kolding Bådelaug.

DM 2011 forventes afholdt i Korsør.

Både i Bella 2011, tager bestyrelsen senere stilling til om vi skal deltage i.

Derudover efterlyste formanden ideer til nogle sociale og turagtige arrangementer, og opfordrede medlemmer landet over til at tage nogle initiativer til et eller andet. Vi har en stående aftale om at bakke op og yde tilskud sådanne arrangementer.

7. punkt.  Budget for 2010. Fremlagedes også ved Per, da kasseren ikke var til stede.

Budgettet som fremlagt i den udsendte L23 Årbog 2009/2010, blev gennemgået.

Indtægter: kr. 45.600 og samlede udgifter kr. 59.000 = et budgetteret underskud på kr. 13.400, begrundet i en højre pris ved udgivelsen af L23 Årbog 2009/10. Udgiften til L23 Nyt blev halveret i 2009 ved kun 2 udgivelser; men der var større udgifter ved DM i Bogense, Båd i Bella og ved køb/nedskrivninger på ”Dimsekassen”.

Benny Mads Jensen, D386, (Revisor) opfordrede bestyrelsen til at have 1 udgiftspost ”Nye projekter”, således taget til efterretning blev budgettet vedtaget.

8. punkt, Fastsættelse af kontingent. Bestyrelsen foreslog uændret kontingent, hvilket let lod sig vedtage, således vedtaget med applaus. Aktive kr. 200,00 passive kr. 100,00.

9. punkt. Valg i henhold til lovene, på valg var:

Formand, Per modtog genvalg og valgt uden modkandidat.

Kasserer, Gitte Troelsen havde tilbudt at tage endnu en periode, og blev valgt uden tilstedeværelse.

Valg af bestyrelsesmedlemmer, Ole Rasmussen og Povl Fisker, modtog genvalg og valgt uden modkandidater.

Valg af suppleanter: Erik Toft Nielsen opstillede ikke og Ulrich Dam Pedersen D 397, blev valgt uden at være til stede, som 1. suppleant.

2. suppleant blev, som nyvalgt Jan Christensen D10, havde også på forhånd givet tilsagn; men kunne desværre ikke være tilstede.

10. punkt. Valg af revisor og revisorsuppleant.  Genvalgt blev Benny Mads Jensen D 386, som ny suppleant Per Nielsen D 63, sidstnævnte havde givet tilsagn på forhånd, men havde ligeledes ikke mulighed for at være til stede.

Således lykkedes det på generalforsamlingen at få alle poster besat, således at klubbens ledelse igen er fuldtallig.

11. punkt. Eventuelt, Der blev opfordret til at L23 Årbog 2010/11, også kommer til at indeholde stof relateret tursejleroplevelser samt andre indslag som kunne give bladet et bredere indhold.

Som referent vil jeg derfor benytte lejligheden til opfordre medlemmer til at sende, maile, telefonere eller hvordan det måtte være lettest for den enkle at kommunikere stof til redaktøren, til glæde for alle læsere…

D379, Brian Terp Kolding, havde medbragt en prototype af ”L23’r” i scala 1:10, som han gerne vil bygge flere af, en er allerede solgt. Det er planen at den skal ”Rikkes” til, således den kan bruges til modelbådsejlads, det bliver spændende at se. Således beundret, blev generalforsamling afrundet, og dirigenten nedlage sit hverv og takkede for gå ro og orden. Per formand takkede for fremmødet, og for den gode service der var ydet af Bogense Sejlklub ved vores generalforsamling.

Referent og billeder: Povl Fisker - Sekretær - D 169 Pi’r.

Den, 16.5.2010.



Bogense Sejlklub byder os velkommen til DM 2010..

 

TOP